KRISTIANSAND: Med fem mot fire stemmer sa byutviklingsstyret torsdag nei til bompenger som en måte å delfinansiere de store veiprosjektene i og rundt byen på. Men samtidig sa flertallet (6/3) ja til at kommunen skal være med på en lokal delfinansiering av veibyggingen, når kommunen søker om en statlig samferdselspakke for kristiansandsregionen. Nå går saken til formannskap og bystyre. I bystyret blir saken avgjort av KrF. Dersom partiet står på sitt nei fra byutviklingsstyret, blir det slutt på bomringen i 2007. Dersom partiet snur, blir det bomring til i verste fall 2021. — Vi må komme tilbake til hvordan vi skal delfinanisere veibyggingen uten bom, sa Lillian Frigstad (KrF) etter møtet. KrF ønsket et vedtak om at det lokale bidraget «kan skje» i form av bompenger. Men forslaget falt. Deretter skaffet Frigstad altså flertall mot formuleringen om at det «skal skje» med bompenger. - Dette må vi drøfte i gruppa. Jeg kan ikke her og nå si om det er andre måter enn bompenger å skaffe penger til veibyggingen på, sier varaordfører Harald Sødal (KrF) når Fædrelandsvennen forteller ham om utfallet av bomsaken. I onsdagens avis sa gruppeleder Anne Ma Timenes at det synes som om det ikke er noen vei utenom fortsatt mange år med bom. - Vi er i et enormt dilemma når bompengefinansiering er eneste realistiske alternativ for å få gjennomført prosjektene, sa Timenes onsdag. I byutviklingsstyret var det de fem fra KrF, V, SV, PP og Berit Storeide (Uavhengig) som sa nei til bompenger. Høyre, Ap og uavhengige Bernt Erik Olsen sa ja. Glad Holmelid

— Nå må vi bruke talegavene våre godt for å få flertall for bompenger i bystyret, sa Hans Otto Lund (H) etter møtet. - Vi får gå for kollekt eller fast givertjeneste, fleipet Bernt Erik Olsen etter møtet. - Dette var oppløftende. Jeg er også glad for at vi nå kan få en diskusjon ikke bare om bil og vei, men også om miljø og kollektivsatsning, sa Alf Holmelid (SV). Han fikk nemlig flertall for sitt forslag om at en høy andel av de pengene som eventuelt kommer i samferdselspakka for kristiansandsregionen, også skal brukes til drift av kollektivtransport. Folkeavstemning

Åse Rostvåg (V) ville at en folkeavstemning skulle avgjøre spørsmålet om fortsatt bomring rundt byen. Dette forslaget falt med fem mot fire stemmer. - Kjempegøy at mindretallet var så stort, sa hun etter møtet. Under debatten kalte både hun og Alf Holmelid bomsaken for en voldsom sak. - Milliardene flagrer, og det er snakk om åtte til ti veifelt på strekningen Gartnerløkka-Duekniben. Så sier ordføreren at hun ønsker at Kristiansand ikke skal være en trafikkmaskin, sa Holmelid. - Bompenger er en uting, bilistene har nok av avgifter, sa Berit Storeide. - Jeg må innrømme at vi har fått et fint anlegg gjennom Baneheia. Men jeg beklager at det ser ut som om det går mot fortsatt bruk av bompenger, sa Eivind Larssen (PP). - Nå skal Østlandet og Sørlandet for én gangs skyld prioriteres i Nasjonal Transportplan. Da er det viktig at vi er med. Bompenger er bedre enn veiprising, sa Hans Otto Lund (H). jon.s.karterud@fedrelandsvennen.no