Mandal: — Det har vært en fantastisk kåring, der vi har stått som David mot Goliat. Flere av konkurrentene våre har flere ansatte enn vi har kunder i løpet av ett år, sier Tore Gjesteland, som styrer pizzakjeden Jonas B. Gundersen fra restauranten i Mandal. Til nå er det blitt tre restauranter i kjeden, i Mandal, Drammen og på Kongsberg. Gjesteland har utviklet priskonseptet i samarbeid med mandalitten Erik Omland i enmannsbedriften TRIK Design.Restaurantkjeden ble hedret med to gullmedaljer for markedsføringen sin i reiselivsbransjens Oscar-utdeling i Oslo Spektrum. Color Line vant prisen som årets markedsfører, men pizzakjeden til Gjesteland stod for den største overraskelsen med gullmedalje i to av 11 underkategorier. I den ene klassen hadde pizzakjeden sendt inn to forslag og endte med å bare bli slått av seg selv, med gullmedalje for det ene og hederlig omtale for det andre. Suksess

Historien om jazzmusikeren og pizzabakeren Jonas B. Gundersens oppvekst i Lindesnes og utvandring til USA, gav den første gullmedaljen i samme konkurranse til pizzarestauranten i Mandal i 1996. Siden har de fortsatt å bygge på historien om Jonas, og det var det samme konseptet som innbrakte årets pris. Kjeden har til nå mottatt fem gullmedaljer.- Det er fantastisk at vi kan videreutvikle et konsept gjennom mange år og fortsatt holde oss i teten, sier Tore Gjesteland. Fantasifigur

— Mange tror Jonas B. Gundersen er en virkelig person. Det må de få lov til. Han er som en romanperson som følger utviklingen gjennom en bestemt tidsperiode og er med på å forsterke drømmen om Amerika, sier Tore Gjesteland.I tillegg til prisen for markedsføring av restaurantkjeden var det en kampanje for å få båtturister til Mandal som gav gullmedalje, også det i regi av Tore Gjesteland og Jonas B. Gundersen. Til båtkampanjen ropte juryen skip o hoi og delte ut medaljer. Medaljene ble gitt i klassene grafiske arbeider og programprofiler samt direct marketing/tele marketing og andre salgsutløsende arbeider. Brøt over tvert

Designer Erik Omland brøt over tvert på nyttårsaften i fjor og startet sitt eget firma. Da hadde han de siste årene arbeidet for et oslofirma, men selv med kontor i Mandal ble det for mye pendling til Oslo.- Jeg måtte ta et valg for hvordan familien og jeg skulle ha vårt framtidige liv. Etter at jeg etablerte hjemmekontor på Tregde har jeg ikke hatt tid til å lete etter kunder. De har bare strømmet på så jeg faktisk har fått mindre tid til husarbeidet hjemme. Halvparten kommer fra lokalmiljøet, halvparten fra Oslo, sier Erik Omland, som understreker at han ikke tok med seg kunder fra firmaet han var ansatt i.- Det er alltid hyggelig å ha suksess og få bekreftet at en liten gjeng i Mandal kan ta opp konkurransen med reiselivsgiganter. Det beviser at ingenting er umulig med Mandal som utgangspunkt, sier Omland. Han har hatt ansvaret for produksjon av materiell og stått for idéutvikling og grafisk design i det han kaller for ping pong-spill med Tore Gjesteland.