KRISTIANSAND: — Vi har ikke klart for oss hvor brannen startet. Men tekniske brannetterforskere mener den kan ha startet i et lagerområde som ligger nær maskinrommet, sier sjøfartsinspektøren i Kristiansand Willam J. Bertheussen.Det betyr at opplysningene om at brannen startet i maskinrommet og deretter spredte seg til styrehuset er feil. Sjøforklaringen i Kristiansand tingrett var lagt opp ut fra teorien om at brannen har startet i lagerområdet på andre dekk. Her fins dct omkledningsrom for dem som jobber i maskinen, kompressorer, elektrisk lager, søppelcontainere, kjemikalier hovedsakelig til rengjøring og en del papirruller. Lagerområdet ligger på babord side som en del av styrehuset på tankskipet. Det ligger skrått over selve maskinrommet.Da brannalarmen gikk fredag kveld klokken 21.35, viste kontrollpanelet brann på styrbord side, i området hvor mannskapslugarene er. Det er på hoveddekket, på motsatt side av det som trolig er arnestedet for brannen. Den første slokningsinnsatsen ble gjort i lugarområdet på hoveddekket. - Jeg er ikke i stand til å si hvor brannen kan ha startet. Jeg vet ikke, sa kaptein Raj Kumar i sjøforklaringen. Det kunne heller ingen av de fem andre besetningsmedlemmene som ble utspurt av sjøfartsinspektør Bertheussen. Både fjerdemaskinisten og motormannen som var på vakt da brannen brøt ut, sier at det var ingen røyk i maskinrommet da brannalarmen skingret gjennom skipet. - Etter å ha sett at det ikke var flere folk i maskinrommet, evakuerte jeg fra maskinen som sistemann. Da så jeg at det sivet røyk inn i maskinrommet fra helt øverst oppe, forklarte fjerdemaskinisten. Overstyrmann Puneet Raj Singh ble revet ut av søvnen da brannalarmen gikk. Etter prosedyren om bord skulle alle samles på et møtested på hoveddekket. - Jeg så at mange manglet, så jeg løp inn i korridoren på styrbord side hvor mannskapslugarene er. Da var det allerede røyk i korridoren. De kom ut av lugarene i lite tøy, gned seg i øynene, hostet og var sjokkerte, fortalte Singh.Han og andrestyrmannen fikk på seg brannslokkingsutstyr og startet slokking av brannen i korridoren ved mannskapslugarene. - Det brant ved den fjerde lugaren. Vi fikk ikke ut brannslokkingsutstyret som var like ved. Det brant i taket og var temmelig hett. Vi kjempet mot flammene i 25 minutter, fortalte Singh. Da han skulle hente flere flasker for å fortsette slukkingen, oppdaget han flammer også på babord side, i det omtalte lagringsområdet. Fra da og i seks timer fremover kjempet mannskapet om bord mot flammene. - Vi slo brannen ned, men den blusset opp igjen. Jeg mente vi hadde kontroll på brannen. Men omkring klokken 04.30-04.45 tok det kraftig fyr. Da skulle vi hatt hjelp, men jeg innså at det var for sent. Etter anmodning fra piloten i redningshelikopteret evakuerte jeg som sistemann skipet, fortalte kaptein Kumar. Det som henger igjen som et spørsmål etter sjøforklaringen i går er at brannalarmen viste brann på styrbord side, mens arnestedet skal være på dekket under på babord side. - Jeg vil ikke spekulere i dette før vi har alle bitene på plass. Det vil si rapporter fra dem som ser på den elektriske skipskablingen, vurdering av ventilasjonsanlegget, overtrykket i maskinen, vindretningen og selve skipets konstruksjon, sier sjøfartsinspektør Bertheussen. Sjøforklaringen ble endelig avsluttet etter åtte timer i går. I dag skal sjøfartsinspektøren sammen med maskinmesteren og brannetterforskere om bord i havaristen som ligger til kai i Kristiansand. Da håper Bertheussen at flere brikker faller på plass. svein.versland@fedrelandsvennen.no