KRISTIANSAND: — Vi har et høyt ambisjonsnivå og håper på mange spennende forslag. Vi utlyser en åpen arkitektkonkurranse for å få belyst så mange konsepter som mulig, sier Ragnar Evensen, leder av avdelingen for byutvikling i Kristiansand kommune. Konkurransen skal lyses ut i april. Før fellesferien skal de ulike broalternativne være kommunen og veivesenet i hende. Forslagene skal deretter vurderes faglig og estetisk av ei gruppe sammensatt av brukere, arkitekter, kommunen og veivesenet.Rådhusgata - Kjøita

Vinneren skal presenteres under de nasjonale Arkitekturdagene i Kristiansand 13. september. Etter planen skal gangbroa, som skal gå over Otra fra Rådhusgata til Kjøita - midt mellom Lundsbroa og Oddernesbroa - bygges etter at nye E 18 gjennom Kristiansand er ferdig i 2004. - Vi har god tid til å finne ei bro som passer perfekt i området, som skreddersøm for situasjonen, sier Ragnar Evensen. Han ønsker ikke å spekulere i når syklister og gående kan slippe støvskyene langs dagens broer. - Det er for tidlig å si, men vi håper at broa kan stå ferdig så fort som mulig etter at E 18 er ferdig. En arbeidsgruppe fra veivesenet, rådet for funksjonshemmede, parkvesenet og teknisk sektor har jobbet med planene siden politikerne vedtok plasseringen tidlig i fjor høst. - Mye er ikke avgjort, blant annet nøyaktig hvor broa skal landes på Kjøita. Men den skal være rundt fem meter bred for å være tilgjengelig for alle, også rullestoler. Det skal også være plass til fortau og sykkelbane. Dessuten er det klart at broa skal ligge noenlunde på høyde med Elvegata, forklarer avdelingsleder Evensen. Gangbroa blir rundt 130 meter lang og skal finansieres med penger fra bomringen rundt Kristiansand. frode.sandal@fedrelandsvennen.no