KRISTIANSAND: — Vi er litt skuffet over at kommunen ikke bidrar med mer enn en million, men vi ser jo at økonomien er anstrengt, sier Arne Birkeland i utbyggingsavdelingen ved Statens vegvesen Vest-Agder.Miljøprosjektet har en kostnadsramme på 14 millioner kroner. Den summen skulle rekke til en omfattende opprustning av Mosby, på strekningen fra postkontoret til Mosby skole.Planen omfatter blant annet tosidig fortau, ny miljøbelysning, beplantning og benker langs Setesdalsveien, fotgjengerundergang og rundkjøring ved krysset Setesdalsveien/Venneslaveien, gang- og sykkelvei med gangbru over Høiebekken, gang- og sykkelsti langs Høiebekken mellom Mosby Ringvei og Venneslaveien, samt utbedring av eksisterende gangsti og adkomstvei langs vestsiden av jernbanen mellom posthuset.Vegvesenet investerer 12 millioner kroner i prosjektet, og har bedt kommunen om å bidra med to millioner kroner. Men på grunn av skral kommuneøkonomi har kommunen redusert sin andel med halvparten. Dermed må vegvesenet tilpasse prosjektet etter de midler som er til rådighet.Kommunen selv prioriterer gang- og sykkelveien langs Høiebekken, og foreslår at opprustning av Mosby Ringvei mellom jernbanen og Setesdalsveien begrenses til istandsetting av dekke med asfaltering.Tosidige fortau langs Setesdalsveien, gang- og sykkelvei bak postkontoret og adkomstvei langs jernbanen er blant de tiltakene som må kuttes ut, alternativt utsettes. Kommunen betakker seg for å bruke penger på tiltak de mener er vegvesents ansvar, blant annet gang- og sykkelsti langs riksveier. Vegvesenet på sin side mener det bare er rimelig at kommunen bidrar med sitt, når de legger opp til en så høy estetisk standard.Torsdag vedtok et enstemmig byutviklingsstyre å følge Kjelsaas sine anbefalinger, og ikke bidra med mer enn en million. Det akter også vegvesenet å gjøre.- Vi starter prosjektet uansett, men må redusere i henhold til kommunens budsjett, sier Birkeland, som regner med at arbeidene kommer i gang i begynnelsen av august.Han tilføyer at konsekvensene ikke trenger å bli så store, under forutsetning av at de 12 millionene rekker lenger enn forutsatt i vegvesenets foreløpige kalkyler.