Spania og Italia har de billigste bilprisene i de 12 landene som fra nyttår innførte euro som betalingsmiddel. Et eksempel: En Opel Corsa kostet 9200 euro i Tyskland (ca. 73.600 kroner), mens en helt identisk modell kom på 6600 euro i Spania (ca. 52.800 kroner).Det er ukemagasinet Auto Bild som har gjort undersøkelsen. Bladet har tatt for seg 20 forskjellige bilmodeller, alle produsert i Europa. Den minste prisforskjellen var på fire prosent, og gjaldt Audi A6 TDI og Ford Mondeo Turnier.Foreløpig er det bare sportsbilprodusenten Porsche som tar samme pris for sine biler i eurosonen, mens BMW gjør det for sin nyeste modell, 7-serien. Mercedes tilstreber også en minst mulig differanse på sine modeller, og vil holde seg på linje med kravet fra EUs konkurransekommissær Monti som forlanger at det ikke skal skille mer enn 12 prosent mellom høyeste og laveste pris på samme bil.Dette synes utopi for Europas største bilprodusent. Volkswagen vil ikke innføre enhetlige priser før alle land i eurosonen har samme skatteregler, noe som kan ta tid å oppnå. Eksempelvis har finnene hundre prosent i registreringsavgift på toppen av prisen, en avgift som selv ikke ved eksport blir tilbakebetalt, mens grekerne innkrever en spesiell avgift etter bilens motorvolum.Den tyske prisundersøkelsen gjelder bilmodeller som er så godt som ribbet for utstyr. Det viser seg at prisene på ekstrautstyr varier sterkt mellom landene. Klimaanlegg for en Ford Fiesta kostet 320 euro (ca.2560 kroner) i Spania. I Nederland 627 euro — rett i overkant av 5000 kroner.