KRISTIANSAND: Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF) legger ut for hjemreisen. Noen kroner til mat får de fire også, etter at siste rest av proviant ble fortært i går.— Normalt betaler ikke ITF hjemreise for sjøfolk. Men så er da heller ikke denne situasjonen normal. Vi gjør dette for å unngå et mer betent forhold om bord og for å unngå oppstyr blant folk i Kristiansand, sier koordinator Birger Pedersen i ITF til Fædrelandsvennen.Det var namsretten i Kristiansand som besluttet å ta arrest i «Irlo» og inndra alle skipets papirer og sertifikater. For mer enn to uker siden fant ITF-inspektør Steinar Garberg beviser for at mannskapet har 57.000 dollar til gode i lønn. Men rederiet i Rostock har meldt om tom pengesekk, at selskapet er konkurs.Etter gjentatte purringer, har rederiet i Rostock likevel tilbudt 12.000 dollar i lønn.- ITF har avslått tilbudet. Vi kan ikke godta forslag til et forlik som utgjør 20 prosent av kravet. Fra rederiet heter det at man ikke forstår hvorfor østeuropeiske sjøfolk skal ha så mye i lønn. Vi ser stadig eksempler på at mannskap fra Øst-Europa bare får 10 prosent av lønnen en tysker tilbys om bord, sier Pedersen.I går uttalte kaptein Valerij Jemelin på «Irlo» at han nektet å forholde seg til arrestordren før den var oversatt til engelsk.Birger Pedersen bekrefter at namsrettens kjennelse er på norsk.- Men kapteinen fikk den muntlig oversatt til engelsk. Han vet godt hva saken handler om, fremholder Pedersen.Fra og med i ettermiddag er kaptein Jemelin alene om bord i 2000-tonneren. ITF lover å holde skip og skipper under oppsyn og avvente situasjonen. Om ingenting skjer og bankgarantier fortsatt uteblir, vil lasteskipet bli solgt på auksjon.Imens vaier atlanterhavsøya Antiguas flagg over akterstevnen. «Irlo»s bekvemmelighetsflagg er eksempel på et økende problem, slik ITF ser det.- Stadig flere rederier registrerer skip i flaggstater som mangler det meste av lover og avtaler. For tiden seiler 40 prosent av internasjonal tonnasje under slike flagg. De samme skipene står for 60 prosent av rapporterte skader og uhell til sjøs, påpeker Birger Pedersen i ITF, organisasjonen som har slåss mot bekvemmelighetsflagg i 50 år.