KRISTIANSAND: Lørdag kl. 14.00 åpnes søndre løp av Baneheitunnelen.— Vi har igjen litt småtteri med elektro og testing av diverse utstyr, opplyser byggeleder Odd Johansen fra Statens vegvesen Vest-Agder.Foreløpige beregninger viser nå at Baneheitunnelen vil koste 280 millioner kroner. Dette er rundt 40 millioner mer enn man trodde i 1997, og da er beløpet indeksjustert.Allerede i 1999 ble nær halve overskridelsen kjent for Veivesenet, da tekniske anlegg og innløsing av eiendommer gjorde startfasen dyrere enn antatt.Nå viser det seg at selve tunnelarbeidet også går på en sprekk.- Det renner på en del millioner på slutten, rundt 20 millioner i tillegg til det vi trodde i 1999, opplyser prosjektleder Egil Tveide i Statens vegvesen.Tildekking av tak med PE-skum og betong har kostet dyrt. Koblingspunktene mellom gamle og nye tunneler har også krevd mer arbeid enn forventet.Prosjektlederen mener det alltid vil være usikkerhetsmomenter ved tunnelsprengning.- Kan det spares inn andre steder, eller blir det forlenget bompengeperiode?- Vi holder på å gå igjennom overslaget på nytt, og vil vente litt med å svare på det. Det er godt mulig vi kan spare inn noe på østsiden, svarer Tveide.Han legger til at anbudet på Oddernestunnelen er gunstig. Den vil komme på rundt 330 millioner kroner - etter planen.Stenger nordre løp

Lørdag klokken 14.00 blir det offisiell åpning av tunnelens søndre og østgående løp. Da kjører en buss med politikere, veisjef og veivesenansatte igjennom før privatbilistene slippes løs.Få timer senere, klokken 18.00, stenges det nordre løpet. Fram til en gang utpå søndag ettermiddag må trafikk fra øst kjøre om Lundsbroa og Kvadraturen.- Årsaken er at vi må endre fra toveis til enveis trafikk i denne tunnelen. Vi må skilte om, endre fra gul til hvit midtstripe og henge opp nye kjørefeltsignaler, forklarer byggeleder Johansen.Etter at anleggsarbeiderne har jobbet på spreng lørdag kveld og natt til søndag, tas den komplette tunnelen i bruk fra søndag ettermiddag. Dermed skulle mandagsrushet få atskillig bedre vilkår.- Jeg garanterer at det ikke blir verre i hvert fall, sier byggelederen. Mindre rush

Disse tiltakene vil nå lette på rushtrafikken:Det blir to gjennomgående felt i hver retning gjennom tunnelen til Oddernesbroa, mot ett i dag. Lyskrysset på broa forsvinner.Normal avkjøring til sykehuset letter trykket på «snuplassene» i Torridalsveien og på Gartnerløkka.Færre biler vestfra må igjennom rundkjøringen ved Gartnerløkka ettersom man kan ta av til Festningsgata fra tunnelen.Selv om lyskrysset forsvinner, vil Oddernesbroa fortsatt være flaskehalsen. Her samles alle fire felt fra de to tunnelløpene i to felt på den gamle broa.Til våren kommer et tiltak som vil fjerne mye frustrasjon i morgenrushet. Det bygges en rampe for biler fra Torridalsveien. Disse kjører opp på den nye Oddernesbroa, inn i et eget felt og fletter der sammen med øvrig trafikk.