KRISTIANSAND: — Jeg spår at køen stort sett vil konsentrere seg rundt rundkjøringen ved Bjørndalssletta. Jeg tror ikke trafikken vil stå i Baneheitunnelen etter dette, sier Egil Tveide, prosjektleder for E 18-utbyggingen gjennom Kristiansand.Mandag klokken 10.00 åpner søndre løp av Oddernestunnelen. De siste forberedelsene gjøres nå ved tunnelåpningen på Otra-siden. Kø over Lund

Den siste tiden har trafikken ut av byen vært som sirup, både gjennom Baneheitunnelen og over Rundingen til Lund.Køen over Lund ble verre etter at påkjøringen ved Torridalsveien til Oddernestunnelen ble stengt for et par uker siden. Denne gjenåpnes mandag.- Dette vil nok ha noe å si for køen over gamle Lundsbroa til Marviksveien. Det har vært veldig mye kø på Østre Ringvei siste tiden, konstaterer prosjektlederen.Åpning av det siste tunnelløpet skjer en måned før skjema, etter at arbeidet har forløpt uten forsinkelser. Veivesenet er glad perioden med tett toveistrafikk i ett og samme tunnelløp er over. Mellombroa rives

De neste dagene skal den såkalte mellombroa mellom gamle og nye Oddernesbroa sprenges bort. I denne perioden blir det nærmeste kjørefeltet i hver retning stengt. Samtidig monteres midtdeler mellom kjørebanene.- Dette arbeidet er ferdig 1. juni, men jeg tror ikke det vil skape store hindringer at det ikke er fullt åpent her, mener Tveide.I nordre løp blir det fortsatt bare ett kjørefelt, mens det andre feltet får et lag asfalt.Først når rundkjøringen er borte og det nye krysset på Bjørndalssletta står ferdig i september, får bremseklossene hvile seg. Da blir det fire felt strake veien til og fra sentrum.Om noen dager begynner Landskapsentreprenørene jobben med å lage Oddernesveien om til en grønn korridor. Arbeidet kommer på drøyt 14 millioner kroner.PS: Søndag mellom klokken 15 og 18 er det åpent for publikum som ønsker å ta en titt på den nye delen av Oddernestunnelen.