LILLESAND: — Vi vil se nærmere på om det lar seg gjøre å benyttet Langbrygga som trafikkhavn i fremtiden. Valget står nå mellom Fossbekk og Langbrygga, sier nestleder i havnestyret Anne Grete Hvalryg.Havnestyret vil se nærmere på saken i sitt møte torsdag 20. februar. - Vi sier nei til trafikkhavn på Dypvannskaia i fremtiden. Dette havneområdet skal utvikles videre i tråd med sentrumsplanen. Tanken er leiligheter, gjestebrygger, marina, næringsvirksomhet, badestrender og strandpromenade, sier Hvalryg.Havnestyret har allerede utredet Fossbekk som et mulig alternativ. Utredningen konkluderer med en kostnadsramme på 13 millioner kroner. -Vi ser nå behov for en nærmere utredning av mulighetene for en utvidelse på Langbrygga, sier nestleder Anne Grete Hvalryg. Utfordrer Saint-Gobain

I den grad det skal foretas store utvidelser og kostbare investeringer, tar havnestyret til orde for mer forpliktende samarbeid med brukerne av havnen. - I Lillesand har vi i dag to anløp i måneden. Trafikken er med andre ord svært liten. Problemet knytter seg til anløp av båter over 10.000 tonn. Men i dag operer Saint-Gobain kun med to slike i året. Dersom hjørnesteinsbedriften forstsatt snakker om virksomhet i ett års perspektiv, er vi nødt å få avklaringer herfra før vi går i gang med millioninvesteringene i en ny trafikkhavn, sier Hvalryg.Havnestyret i Lillesand ser på saken i sitt møte torsdag, men har allerede bestemt seg for å løfte havnespørsmålet inn for bystyret. Vil ha rask avklaring

Målet er en drøfting i bystyremøtet allerede 2. april.- Det haster å få til en havneutvikling i Lillesand. Vi er godt i gang og i ferd med å gjøre spennende løft. Målet er å avklare behov og plassering av en ny trafikkhavn allerede før sommeren, sier Hvalryg.Valget kommer altså til å stå mellom Langbrygga og Fossbekk. En trafikkhavn på Fossbekk kolliderer for øvrig med skipsreder Jan Olaf Tønnevolds planer om et fasjonabelt bolig- og kontorsenter i strandkanten.marianne.gauslaa@fedrelandsvennen.no