KRISTIANSAND: — Langtransporten henger dessverre langt etter i spørsmålet om tariffavtaler. Fortsatt er det mange firmaer som ikke har en slik avtale, men de fleste eierne er villige til å inngå en avtale når de ansatte ber om dette, sier leder av Norsk Transportarbeiderforbund i Kristiansand, Roald Tanche-Bergh.Det er imidlertid ikke tilfellet i Leif Hodnemyr Transportforretning AS i Kristiansand. I snart tre måneder har de ansatte i firmaet bedt om å få en tariffavtale, uten å vinne gehør. Mandag var partene innkalt til et møte hos Riksmeklingsmannen, men Hodnemyr fant det ikke bryet verdt å møte opp.- Denne saken har jeg ingen kommentar til, sier Hodnemyr til Fædrelandsvennen.Nei til akkordarbeid

Ifølge Tanche-Bergh i Transportarbeiderforbundet har Hodnemyrs argumentasjon for å si nei til innføringen av en tariffavtale vært at avtalen ville påføre ham merarbeid.- Hodnemyr har blant annet sagt at utbetaling av lønn og føring av timelister ville bli langt mer komplisert med en tariffavtale. Men dette er selvsagt bare noe tull, sier Tanche-Bergh. Han tror arbeidsgiverens motvilje bunner i at Hodnemyr ikke vet hva en tariffavtale innebærer.Tanche-Bergh påpeker at poenget med en tariffavtale er å sikre sjåførene fast lønn og fast arbeidstid, slik at de får betalt for den tiden de kjører. Sjåførene ønsker å unngå et system hvor de kjører på akkord og dermed kan bli fristet til å risikere sin egen og andres sikkerhet ved å kjøre lange strekk for å tjene mest mulig penger.Kjører for kommunen

Fredag klokken 16.00 starter streiken. Da vil de elleve sjåførene returnere til Kristiansand, uansett hvor i verden de befinner seg.- Ringvirkningene blir ikke så store i starten, men etterhvert vil streiken bli merkbar, sier Tanche-Bergh.Leif Hodnemyr har biler i drift for flere firma i Kristiansands-distriktet og disse vil bli indirekte berørt av streiken. Dette gjelder blant annet Kristiansand kommune, Lillesand og Birkeland Renovasjonsselskap, Kristiansand Ingeniørvesen, Norsk Gjenvinning, Kristiansand regionale renovasjonsselskap, Bygg Sør og DFDS.- Vi beklager at tredjeparter blir berørt av streiken, men ber om publikums forståelse. Vi anser tariffavtaler for å være en selvfølge i dagens Norge, og legger det hele og fulle ansvar for streiken på Leif Hodnemyr, som overhodet ikke har vist vilje til å imøtekomme dette kravet, sier Tanche-Bergh.