KRISTIANSAND: Du må rett og slett være sent oppe for ta nattoget fra Kristiansand i fremtiden. Og du må være en skikkelig morgenfugl for å få gått av når det ankommer fra Oslo om morgenen.— Ja, vi slutter med å ha egne vogner stående i Kristiansand, som så kobles til og fra nattoget. Folk kan altså ikke lenger gå ombord og legge seg tidlig på kvelden, eller sove lenge om morgenen. Slike selvstendige vogner koster faktisk NSB mye penger, sier regiondirektør Oddvar Hodne i NSB Persontrafikk.Men om reisende til og fra Kristiansand kan sove mindre, så får de det desto bedre mens de er ombord. NSB, som hadde planer om å legge ned nattoget, kommer nemlig til å gjøre helt motsatt: Satse millioner på høyere standard og større komfort.Skrangletoget forsvinner

— Dagens «skrangletog» skal fjernes. I fremtiden skal vi tilby bortimot hotellstandard på nattoget. Vi har ikke en endelig oversikt over hvor mye penger vi skal satse, men det er snakk om betydelige beløp, sier direktøren for NSB langdistanse, Leif Øverland.Kupeer med tre senger blir det fortsatt. Men det settes inn moderne og stillegående vogner, lik de som trafikkerer Oslo-Trondheim.I tillegg kommer en ny bar- og kafévogn og to høyklasse sovevogner. Den ene får kupeer med egne dusjer og bad. Den andre får store kupeer med sittegruppe og sofa.- Vi leier inn vogner fra Sverige, de er kjent som Europas flotteste sovevogner, sier Øverland.Kraftig økning

NSB satser nå hardt på et tilbud man egentlig hadde tenkt å legge. Helomvendingen skyldes den nye hovedflyplassen på Gardermoen. Den har ført til en kraftig økning i bruken av nattoget på Sørlandsbanen. Sovevognene mellom Kristiansand og Oslo har til nå i år hatt et belegg på over 76 prosent. Andre veien er belegget 60 prosent.NSBs inntekter fra stasjonen i Kristiansand har økt med over 16 prosent sammenlignet med første halvår i fjor.- Vi har fått en betydelig andel av forretningsmarkedet, og nå tror vi det skal være mulig å få overskudd på driften av nattoget. Det er hyggelig med slike positive overraskelser, sier Øverland, og innrømmer at slikt ikke akkurat er hverdagskost i statsselskapet.Nattoget har gått med 10 millioner i underskudd årlig de siste årene. Nattoget kommer i tillegg til krengetogene, som settes inn på Sørlandsbanen fra 1. november.- Vi tror det nye nattoget blir særlig interessant for Rogaland. Krengetoget om morgen blir nok det «hotteste» alternativet for folk som reiser via Kristiansand, sier Øverland.Derfor er han ikke bekymret for at tilgjengeligheten til nattoget blir redusert. Krengetoget om morgenen vil gå fra Kristiansand 05.40 og være i hovedstaden 09.30.