ÅSERAL: — Kommunen har sviktet næringen, hevder drosjeeier Knut Fossdal.Årsaken er at Åseral kommune i fjor godkjente en utvidelse av egenkapitalen i Setesdal Bilruter. Politikerne fattet et foreløpig vedtak om å tegne seg for 100.000 kroner i aksjer. Hensikten var å motvirke den negative utviklingen innenfor det offentlige rutetilbudet i regionen.Nå hevder drosjeeierne i bygda at kommunens engasjement har bidratt til å rasere drosjenæringen. Årsaken er at Setesdal Bilruter har overtatt ansvaret for bygderuta Favoritten og for skoleskyssen i Åseral.De mener signaleffekten aksjekjøpet ga overfor Vest-Agder Kollektivtrafikk, som fordelte anbudene, kan ha vært avgjørende i konkurransen.Ifølge rådmann Rune Stokke, som har behandlet saken, innser kommunen i ettertid at Setesdal Bilruter har kommet i direkte konkurranse med og vunnet over de lokale drosjeeierne om rutegående transport og skoleskyssen. Likevel anbefaler han at kommunestyret holder fast ved beslutningen om å kjøpe aksjer.En rekke arbeidsplasser er allerede gått tapt, og flere er i ferd med å gi opp.- Denne oppgaven representerte halve grunnlaget for drosjenæringen. Vi har kjøpt inn dyre minibusser som er beregnet til skoletransport. Disse står nå stille hele uken Det er ikke lenger nok å gjøre, konstaterer Fossdal, som allerede har permittert en av sine ansatte.Fossdal mener det er betenkelig at kommunen går inn i en bedrift i nabofylket som er med å rasere arbeidsplasser i egen bygd.Også andre drosjeeiere Fædrelandsvennen har vært i kontakt med reagerer på kommunens engasjement. De føler seg motarbeidet, og mener kommunen favoriserer busselskapet i Aust-Agder.Rådmann Rune Stokke skriver i sin saksfremstilling foran torsdagens kommunestyremøte at det er naturlig at det kommer reaksjoner når en så viktig del av næringens grunnlag forsvinner.Han går likevel ikke med på at kommunens tilsagn om kjøp av aksjer har vært med å påvirke Vest-Agder Kollektivtrafikks valg av anbyder.- Setesdal Bilruter har fått anbudet på lavest pris, og ikke på grunn av eiersammensetningen til selskapet, skriver Stokke.Sludder

Tore Storhaug, konsulent i Vest-Agder Kollektivtrafikk, kaller påstandene til drosjenæringen for det reneste sludder. Han avviser på det sterkeste at de har latt seg påvirke av hvem som er aksjeeiere i Setesdal Bilruter.- Drosjenæringen var ikke konkurransedyktig på pris, sier Storhaug.Prisforskjellen mellom tilbudet fra drosjenæringen og Setesdal Bilruter var på 50.000 kroner. Kontrakten omfatter 80.000 kilometer kjøring.Heller ikke ordfører Jørgen Åsland mener kommunen har noe ansvar for at drosjenæringen tapte kampen om jobben.Ordføreren begrunner kommunens ønske om aksjekjøp i Setesdal Bilruter med at det er viktig for de indre bygder å ha et solid transportselskap.