LILLESAND: — Jeg har kjempetro på dette.Det sier Tor Warp, som allerede er i gang med pizzaproduksjon hos Agder Mat i Lillesand. Der har han fått hjelp til alt fra kvalitetssikring til markedsføring og transport, og forventer stor vekst i produksjonen i år.Warp er en av mange som er begeistret for ideen om å skape et utviklingssenter for mat og matforedling i det tidligere Agro-bygget på Gaupemyr.Eierne av bygget, Sand Mølle, Johan Benad Ugland og slakter Eide, har engasjert Knut Dannevig i Sørlandets Teknologisenter til å lage et forprosjekt for å se om ideen er liv laga. Derfor inviterte de matprodusenter, grossister, forskere og en rekke andre som driver med mat og kompetanseutvikling i Agder til å komme med sine synspunkter.Er det interesse for å samarbeide om et matsenter for nyskaping og kompetanseutvikling? Skal man tro mange av de rundt 60 som deltok på møtet fredag, er det ikke noe å si på interessen. Det er mange som ønsker en møteplass for matprodusenter som er for små til å få gjennomslag på markedet med sine varer.- Kanskje kan Agder Mat Foredling bli en møteplass for sørlandsk mat, spurte Dannevig.Han viste bl.a. til slakter Eides prosjekt «Myke verdier», der lokale bønder og andre matprodusenter kan komme til et spesialinnredet rom på slakteriet på Gaupemyr for å få hjelp til å videreforedle sine produkter.På møtet ble det også informert om hvilke erfaringer Matfylket Rogaland har med et tilsvarende matsenter som det man ønsker å bygge opp i Lillesand. Et eksempel er Fjordmat, som begynte i det små med å lage ferdige middagsretter og som nå har rundt 100 ansatte og holder til i et gammelt meieri.På møtet var det mange som tok ordet, bl.a. Stein Uleberg fra Setesdal Mat. Han ville gjerne vite hvordan matprodusenter i distriktet kan holde kontakt med miljøet i Lillesand. Andre pekte på kvalitetssikring, distribusjon og markedsføring. Og ikke minst merkevarebygging. - Jeg tror pendelen har svingt. Den er kommet langt nok over på billigmat. Nå vil folk ha merkevarer, sa Kris Haanes, leder av BI Agder.Han mente det nye senteret i seg selv må bli en merkevare.