KRISTIANSAND: — Etter dette prosjektet har vi fått lov til å ha mp3-spiller i timen, men ikke under prøver, eller når læreren snakker. Det fungerer kjempebra, forteller Tuva Vestad.Med mp3-spiller i timen mener elevene at konsentrasjonen går opp, og at det blir mye mindre bråk i klassen hvis alle hører på musikk. I tillegg til musikkønske er det spesielt mangel på fysisk aktivitet har vært et gjenomgangstema blant elevene i de tre 7. klassene på Sjøstrand skole.- Vi har altfor lite fysisk aktivitet. Hadde vi hatt gym hver morgen, ville vi fått brukt litt av energien på det. Da hadde vi klart å roe oss ned og konsentrere oss bedre i timene. Nå er det bare gym en gang i uka, forteller Magnus Geheb Ubostad.- Alle er trøtte tidlig på dagen. Da er det mye bedre å ha gym enn matte, sier Philip Netland Hulløen.Andre ting elevene ønsker seg er ukeplan for lekser, i stede for nye lekser fra dag til dag. Dette for å kunne tilpasse lekselesningen til en hektisk hverdag med mange fritidsaktiviteter. Glade for å bli hørt

— Prosjektet har vært veldig gøy og interessant. Vi har kommet på mange nye måter for å lære bedre, sier Netland Hulløen.Alle elevene i 7. klasse ved Sjøstrand skole deltok i prosjektet «Ung Input». Målet med prosjektet var å kartlegge hvordan skolehverdagen kan forbedres. Oppmerksomheten ble dermed rettet mot ekspertene: Elevene selv.- Det er vi som vet det best, fordi det er vi som går på skolen. Tidligere har vi bare jobbet og jobbet, men aldri blitt spurt. Det ble vi heldigvis nå, sier Veronica Sørensen.Elevene forteller at både foreldre og lærere har store problemer med å se hvor skoen trykker for dagens elever.- Det er ganske forandret fra da de gikk på skolen. Mange mener det skal gjøres på samme måten, men ungdom forandrer seg med tiden, mener Andreas Lindseth. Svært vellykket

I går fikk elevene overrakt heftet der resultatene fra undersøkelsene blant elevene er analysert og beskrevet.- Det er nesten litt synd at vi skal slutte her på skolen, fordi med disse endringene ville skolen blitt kjempebra, sier Sørensen.

— Dette prosjektet har vært utrolig flott. Det kom frem så mye nyttig informasjon. Metoden har også spilt en avgjørende rolle, fordi den er lagt på elevens premisser. Her ble elevene utstyrt med kamera, og de tok bilder der de illustrerte det de opplevde som problematisk, eller det de synes er bra, forteller lærer Ole Martin Kyllo.Han trekker fram den brede deltakelsen som spesielt positivt.- Alle deltok, ikke bare de som er flinke til å snakke for seg, og alt de har lagt fram blir tatt på alvor, sier Kyllo.Han er overrasket over seriøsiteten til elevene, og hvordan undersøkelsen viste at elevene er fullstendig klar over hva som må til for at de skal lære godt.