KRISTIANSAND: I går ga formannskapet teknisk direktør Asbjørn Grøvan grønt lys til å starte reguleringsarbeid.Dermed forlater politikerne foreløpig tanken om p-hus under Torvet, som Høyre foreslo.Grøvan har utredet ulike løsninger. Han mener SVs forslag om p-hus under Børsparken er best.Her ser han for seg et p-hus som kobles sammen med det eksisterende anlegget under bakken i Gyldenløves gate. P-huset kan få plass til mellom 150 og 200 biler.Samtidig legges det opp til et byggetrinn to under Vestre Strandgate. Det åpner for betydelig byutvikling i form av gang— og sykkelvei under bakken og park oppå deler av Vestre Strandgate og et sammenhengende grøntområde fra Børsparken ned mot havna. Handel på Meieritomta

Meieritomta er det andre området Grøvan vil bygge ut. Her vil han regulere parkeringshus under bakken og handelsvirksomhet over bakken. Meieritomta eies av kommunen og brukes til parkering i dag. Grøvan mener private kan betale betydelige deler av p-huset her når de får lov å bygge ut tomta.Grøvan ser mange fordeler med to separate p-hus. Det viktigste er at det blir flere p-plasser ved de to mest trafikkerte gatene i byen, Vestre og Festningsgaten. Ett stort på sikt

På sikt er det mulig å utvide de to p-husene i retning hverandre under Torvene og Wergelandsparken.Grøvan ser ikke bort fra at det blir et sammenhengende p-hus fra Børsparken, under Torvet og Wergelandsparken til Meieritomta i en fjern fremtid. Gjerne med mulighet for et gateløp under bakken som kan få vekk mye trafikk.Grøvan legger opp til å fjerne gateparkering samtidig som nye p-hus bygges, for å skape mer trivsel over bakken og for å tvinge bilene ned under jorda. - Dette åpner for viktig byutvikling, muligens kan gågatenettet utvides og vi kan få en triveligere by rundt det vi kaller bylivssenteret, altså området mellom Vestre Strandgate, Festningsgaten, Dronningens- og Tordenskjolds gate, sier han.P-husene skal nå reguleres. Det vil ta måneder eller år. Deretter blir det politisk behandling.