— Å subsidiere el-sykler er et godt forslag med hensyn til folkehelsa. Og folkehelse er jo noe den sittende regjeringa er opptatt av, sier Demokratenes leder, Vidar Kleppe.

Følger andre kommuner

I en interpellasjon til ordføreren viser Kleppe til at Oslo allerede har tilbudt seg å dekke 20 prosent (maksimalt 5000 kroner) av det en el-sykkel koster dersom innbyggerne søker om tilskudd.

— Når andre kommuner har innført dette prinsippet og mener det er en god idé, må vi kunne gjøre det her i byen også. Kristiansandere er ikke så forskjellige fra andre nordmenn, mener Kleppe.

Mange rike søkere

Forslaget går i utgangspunktet ut på å gi en ren pengestøtte til de som kjøper nye el-sykler. Kleppe foreslår å adoptere de samme støtteordningene som de har i Oslo.

Etter at Dagbladet offentliggjorde en oversikt over hvem som hadde fått støtte til å kjøpe el-sykkel i Oslo, ble ordningen kritisert fordi mange av dem som søkte og fikk innvilget støtte var folk med mye penger.

— Jeg er åpen for å se på om vi skal gjøre noe annerledes her. Nå foreslår vi å subsidiere el-sykler, så ser vi om det er behov for å gjøre det på en annen måte enn i Oslo etter at forslaget er debattert, sier Kleppe.

Trenger ikke feile på nytt

En av dem som ikke er imponert over hvordan el-sykkel subsidiene har virket i Oslo, er den utflyttede kristiansanderen Gunnar Stavrum. Redaktøren i Nettavisen var selv en av de drøyt 1000 som fikk innvilget støtte til kjøp av el-sykkel i Oslo.

Utflyttet kristiansander Gunnar Stavrum, mener Oslos subsidiering av el-sykler i stor grad ble brukt av velstående mennesker. Foto: Kristin Ellefsen

— En trenger ikke å gjøre de samme feilene som andre har gjort. Hvis de er opptatt av helse- og miljøgevinst, hvorfor ikke subsidiere vanlige sykler, spør Stavrum når han får høre om forslaget fra Kleppe.Stavrum sier han søkte om støtte til el-sykkel for å vise poenget med at det ofte er de som har mer enn nok penger som benytter seg av slike ordninger. Han sier han ikke har benyttet seg av subsidiene.

— Bare se på hvem som har søkt og fått innvilget subsidier her i Oslo. Erfaringen er at det er millionærer og samfunnstopper som benytter seg av slike ordninger. Hvem ellers har råd til å kjøpe sykler til 25.000 kroner, spør han.

Oppmuntrer til å skru opp pris

Redaktøren, som gjennom Nettavsien driver en av landets mest besøkte debattspalter, mener et flatt tillegg til alle hadde hadde gitt mer mening.

— Det finnes grønne avgifter som er lagd for å endre folks holdninger og som treffer. Denne subsidieringen gjør etter min mening ikke det. Her legger kommunen opp til at dyre sykler skal subsidieres mer enn billige. Hadde jeg vært sykkelforhandler hadde jeg skrudd opp prisen på syklene. Det er penger rett inn, sier Stavrum.