SØGNE: Per Roger Pedersen var på vei til Mandal fra Kristiansand rundt klokka 14 søndag ettermiddag, da han traff på køen på E 39 før Trybakken.

— Da jeg kom til Trybakken sto trafikken stille. Det var fordi den utenlandske traileren sto og spant oppe i bakken, sier Pedersen.

Kjørte på sommerdekk

For lenger oppe i Trybakken hadde en utenlandsk trailersjåfør måttet gi tapt på det glatte føret.

— Jeg gikk ut av bilen og opp til traileren. Den hadde sommerdekk og kjørte uten kjettinger. Jeg sa til sjåføren at han måtte få på kjettinger, forteller Pedersen.

— Etter at jeg hadde pekt på hjulene og forsøkt å forklare, fant han etter hvert fram en pose med kjettinger, sier Pedersen, som til daglig kjører vogntog, en jobb han har hatt i 17 år.

VEIHJELP: Per Roger Pedersen mener utenlandske trailersjåfører skader ryktet til tungtransport generelt. Foto: Jarle R. Martinsen

Han er med andre ord godt vant med norske forhold. Det samme vil han ikke si om den utenlandske sjåføren.— Jeg måtte legge fram kjettingene, og jeg måtte ta dem på for ham, sier han.

Tok over rattet

Med kjettingene på satte sjåføren seg bak rattet, men traileren rikket seg ikke av flekken.

— Han prøvde å kjøre, men han kjørte på full gass så han sto bare og spant. Han hadde ikke kompetanse til å kjøre på norsk vinterføre.

Pedersen måtte da selv sette seg bak rattet på traileren og den utenlandske sjåføren ble sendt ned for å hente Pedersens personbil, slik at den ikke stoppet trafikken.

Ny trailer fast

Han fikk lirket traileren opp bakken, og ga sjåføren beskjed om at han måtte bli stående til snøen hadde gitt seg.

Vel fremme i Mandal hentet han det han skulle hente, før han vendte snuten mot Kristiansand igjen. Synet som møtte ham i Trybakken på tilbakeveien gjorde ham enda mer irritert.— Der stod en ny trailer fast i bakken, fra samme firma, uten kjettinger og på sommerdekk. Og dette var et toakslet kjøretøy, sånne som veivesenet skal stanse med dette føret.

- Skal stoppe

Gulleik Vatnebryn, overingeniør i Statens vegvesen, sier at det forventes av tungtransportsjåfører at de kan sette kjettinger på eget kjøretøy.

— Kommer de hit, så skal de kunne det. Men hvor mye de får praktisert det er en annen ting, sier Vatnebryn.

- Denne traileren var på veien, selv om dere hadde skiltet at tungtransport skulle stoppe for kontroll. Er kontrollmetoden deres for passiv?

— Når vi har skiltene oppe så skal alle innom. Tar vi dem etterpå så blir det anmeldt. I går hadde vi en mann lenger oppe, som kunne stoppe de som kjørte forbi skiltingen, men i utgangspunktet stoler vi på folk.

Skader ryktet

Når Fædrelandsvennen snakker med Per Roger Pedersen er han på vei til Mandal igjen. Han håper han ikke treffer på flere trailere med sommerdekk. For selv om dekkvalget i første omgang bare går ut over trailersjåføren selv, og de som kommer bak, mener han det skader ryktet til tungtransport generelt.

— En norsk trailer vil ikke ha problemer med å komme seg opp bakken. Men hvis en utenlandsk trailer må stoppe, så må den norske også stoppe, og da kommer ikke han heller seg løs igjen.

— Da ender det opp med at alle blir tatt under én kam, sier Pedersen.