KRISTIANSAND: I formannskapet onsdag la Statens vegvesen fram hvilke traseer som nå er aktuelle for ny ringvei rundt Kristiansand.

  • Det er ikke lenger aktuelt å legge hele traseen i tunnel. Dette blir både komplisert og dyrt.

  • Et alternativ med å la veien komme ut i Smiedalen på Sødal er forlatt. Dette hadde betydd at rundt 70 boliger måtte fjernes.

  • Suldalen skal fortsatt krysses med vei oppe i dagen (dagsone). Det er ikke bestemt hvor dette skal skje.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Fornøyd

Det gjenstår nå to alternativer for trase gjennom Jegersberg og over Otra. Begge disse går i tunnel.

Den ene kommer ut i dagen nord for dagens bomstasjon på Sødal og fortsetter i bro over Otra og tunnel gjennom Baneheia. Deretter går den nord for sykehuset. I dette alternativet blir det ikke kryss med avkjøring til sentrum og Vennesla.

Den andre kommer ut litt lenger ned, men også denne går i bro over Otra og i tunnel nord for sykehuset.

Dermed blir det altså ikke noen traseer der veien kommer opp i dagen i Jegersberg eller Baneheia.

— Det er ingen andre steder enn i Bymarka vi kan få dagsoner

Lydhøre

Uavhengig av hvilken trase som blir valgt, er start og stopp det samme. Ringveien skal starte på Vige og komme ut ved Breimyrkrysset.

Statens vegvesen har gått bort fra alternativet med kryss på Egsjordet nedenfor sykehuset. Det betyr at dette arealet kan brukes til utvidelse av dagens sykehus.

— Veivesenet har vært ganske lydhøre for kommunens ønsker og behov, sa Evensen.