Har bilen din adaptiv cruisekontroll (ACC) har du kanskje opplevd at systemet har koblet ut i konkrete områder. Oddernestunnelen i Kristiansand skal være et område der flere opplever at sikkerhetssystemet som skal holde avstanden mellom deg og bilen foran på et trygt nivå, kobles ut. Nå skal Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, tidligere Post— og teletilsynet, gjøre målinger i tunnelen for å forsøke å finne årsaken til utkoblingen.

— Vi har fått inn meldinger fra en bilist og senere fra Gumpen om at den adaptive cruisekontrollen kobles ut inne i Oddernestunellen. Vi avventer nå tilbakemelding fra Statens vegvesen på når det er anledning til å gjøre målinger i tunnelen. Der vil vi undersøke om det er signaler i luften som kan påvirke signalering i bilenes utstyr. Jeg tror ikke vi vil finne noen unormalt sterke signaler, men det trenger de heller ikke være for å forstyrre. Ofte kan det skyldes tilfeldigheter i konstruksjon og plassering av elektronikken at noen biler blir påvirket og andre ikke. I noen tilfeller handler det om dårlig beskyttelse av elektroniske kretser. Deksler av plastikk blokkerer ikke elektromagnetiske signaler slik deksler av metall gjør, sier seksjonssjef Per Eirik Heimdal i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.

- Skal ikke brukes i tuneller

Hos Gumpen er de ikke kjent med hvem som har kontaktet Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, men daglig leder i Gumpen Auto Vest Magne Svardal bekrefter at kunder har opplevd at ACC har koblet seg ut, og at noen av disse kan ha tatt kontakt med dem.

— Den vanligste reaksjonen er at systemet slår seg av, men lar seg aktivere igjen umiddelbart. Det er en generell anbefaling i instruksjonsboken om at adaptiv cruisekontroll ikke skal brukes ved kjøring i tunnel, samt i noen andre trafikale situasjoner. I tunneler og dersom noe i nærheten av veien sender på samme frekvens kan det føre til signalforstyrrelser for radaren, som vil svare med å deaktivere, sier Svardal.

Reduserer ikke trafikksikkerheten

Hos Statens vegvesen er de ukjente med problemstillingen knyttet til Oddernestunnelen.

— Vi hadde ikke fått noen henvendelser angående dette før Fædrelandsvennen tok kontakt, sier Lars Helge Rasch i Region Sør.

Direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk sier at de ikke har datagrunnlag for å si at problemer knyttet til adaptiv cruisekontroll svekker trafikksikkerheten. Han viser til en forskningsrapport Sintef utarbeidet på oppdrag fra Statens vegvesen i fjor. Rapporten konkluderte også med at tross uønskede situasjoner så svekker ikke ACC trafikksikkerheten på norske veier. Den slo også fast at det til da ikke var rapportert ulykker på grunn av svikt i ACC-systemet. Når ACC kobles ut gir systemet klar beskjed til sjåføren.

— Generelt vil jeg si at vi ønsker all teknologi som skal bedre trafikksikkerheten velkommen. Vi mener likevel at man må være varsomme med teknologi som sjåføren selv må aktivere, og se på farene for at dette kan distrahere sjåføren. Dette gjelder generelt, og ikke ACC spesifikt, sier Johansen.