På deler av omkjøringsveien som her ved Loga, vil det bli manuell dirigering på dagtid og lysregulert om natta. Her er veien så smal at den ikke har gul midtstripe. Foto: Torbjørn Witzøe
Drangeidtunnelen er en av tre tunneler på E 39 i Flekkefjord som nå oppgraderes for å tilfredsstille EUs nye sikkerhetskrav. Utenfor tunnelene settes det opp til sammen seks tekniske bygg for radioanlegg og nødstrømsanlegg. Foto: Torbjørn Witzøe
Styreleder i Norges Lastebileier-Forbund i Vest-Agder, Kjell N. Nilsen, håper på mest mulig manuell dirigering og minimalt med lysregulering. Foto: Torstein Øen

— Det blir nødvendig å stenge E 39 for all trafikk i fire måneder for å gjøre tekniske oppgraderinger av tre tunneler i Flekkefjord. I anleggsperioden vil både personbiler og tungtrafikk måtte benytte den gamle europaveien, fylkesvei 953, som omkjøringsvei, sier kommunikasjonssjef Lars Helge Rasch i Statens vegvesen.

Smalt

— På det smaleste partiet av omkjøringsveien er det ikke passering for to biler. Der vil det bli manuell dirigering på dagtid og lysregulert nattestid. Vi vil overvåke omkjøringsveien nøye de første ukene, og ved behov stasjonere trafikkbetjenter på kritiske steder langs ruten, sier bygeleder Steffen Køhler.

Frykter forsinkelser

Lastebilnæringen frykter forsinkelser, og da spesielt om ettermiddagen på fredager i forbindelse med helgeutfarten sørover fra Rogaland.

— Vi håper det legges opp til mest mulig manuell dirigering. All erfaring har vist at lysregulering skaper lengre køer, og utgjør også en sikkerhetsrisiko for utrykningskjøretøyer, sier Kjell N. Nilsen som er styreleder i Norges Lastebileier-Forbund i Vest-Agder.

— Vi har vært i dialog med Statens vegvesen for å høre om det ikke er mulig å korte ned på anleggsperioden ved å sette på flere folk, men har forstått at dette ikke lar seg gjøre. De har likevel kommet oss noe i møte, for først var vi forespeilet en seks måneder lang anleggsperiode. Det er ellers en fordel at sjansene for snøkaos etter 1. mars er mindre enn om arbeidet hadde blitt igangsatt tidligere, sier han.

Myke trafikkanter

Omkjøringsveien ligger tett opptil boligområder, der det flere steder ikke er alternative veier å benytte for myke trafikkanter.

Fartsgrensen vil i omkjøringsperioden bli satt ned. Omkjøringsveien er blitt asfaltert og flere steder blitt sikret med nytt autovern. Fra 1. mars og ut skoleåret vil alle skoleelever som normalt gikk eller syklet langs veien få tilbud om busstransport.

Inspektør Anne Aglen Bystadhagen ved Sunde skole roser Statens vegvesen for god informasjon til skole og foreldre. Hun har også inntrykk av at det er lagt ned mye arbeid i å sikre overganger. Tilbud om skoleskyss i anleggsperioden er også positivt.

Nye sikkerhetskrav

Det er den 1040 meter lange Austadtunnelen, Drangeidtunnelen (765 meter) og Logatunnelen (840 meter) som skal oppgraderes for å tilfredsstille EUs sikkerhetskrav til tunneler. Alle tre tunnelene åpnet i 1996. Staten skal de neste årene bruke til sammen åtte milliarder kroner på å oppgradere alle tunneller i landet som er på riksvei-nettet og er over 500 meter lange. 32 av disse er i Region Sør.

Tunnelarbeidene i Flekkefjord er alene kostnadsberegnet til 112 millioner kroner. Alt gammelt sikkerhetsutstyr skal skiftes ut, og det kommer ny belysning og radioutstyr. Utenfor hver av tunnelmunningene reises det et tekniske bygg til blant annet nødsstrømsanlegg.

Senere skal også Oddernestunnelen på E 18 i Kristiansand oppgraderes.