MANDAL: KNM Gnist blir den aller siste kystkorvetten, som MTB-ene også heter, som leveres fra Umoe Mandal. Det skjer vel to år etter at første båt ble døpt og levert.

Og det skjer samtidig tre år på overtid. Store problemer med båtenes motorturbiner er den viktigste årsaken til forsinkelsene. Grunnen til det igjen er at Stortinget nølte så lenge etter at første båt var ferdig i 1999 med å sette serien i produksjon at den første turbinen ikke lenger ble laget.

TEST: Umoe Mandal-operatør Benn Arild Bentsen var den som testet ut diverse campagne-flasker da KNM Storm i bakgrunnen ble døpt i september 2010. Ingenting skulle gå galt. Foto: Jarle R. Martinsen

Dermed måtte man finne en ny type, og som det har vært store utfordringer å tilpasse båtene.

Lobbyvirksomhet

MTB-serien er dessuten historien om en lobbyvirksomhet uten sidestykke i Stortinget for å få serien bygget. Næringsliv, lokal-, region— og rikspolitikere jobbet iherdig for å overtale stortingspolitikerne til å bestille serien.

Serien ble bestilt, selv om forsvarssjefen i 2003 sa nei til båtene. Til og med da båtene var i produksjon i 2007 ville en ny forsvarsjef skrote båtene. Men Stortinget stod på sitt.

Glede i dag

Men i dag er det glede ved Umoe Mandal over at siste båt blir levert. Det er stortingsrepresentant Laila Gustavsen som er gudmor.

Følg med på fvn.no/mandal på det som skjer i tillegg til mandalskontorets Facebook-side: facebook.com/fvnmandal.