KRISTIANSAND: – Vi har hatt en feil med signalanlegget på Oggevatn, opplyser pressevakt ved Jernbaneverket, Arvid Bårdstu, til fvn.no.

Han vet ikke hva feilen var, men som følge av dette var toget 22 minutter forsinket da det kom til Grovane og 23 minutter forsinket da det kom til Vennesla.

Fikk kjøre vider på rødt lys

Når det skjer en teknisk feil på anlegget går lyssignalene automatisk fra grønt til rødt, men på tross av dette fikk toget til Kristiansand lov til å kjøre videre.

– Det er mange dårlige signalanlegg her i landet. Så det at toget får kjøre videre på tross av at det er rødt lys er en ganske vanlig prosedyre. Det er ikke forbundet med noen fare, for da hadde det aldri blitt godkjent, sier Bårdstu.

Telefonkontakt

Det er toglederen som gir toget en eventuell tillatelse til å kjøre videre på tross av at det er feil med signalanlegget.

– Togleder har jo kontroll på hvor togene er på linja. Så dersom han ser at det ikke er noe problem at toget kjører videre, så får de lov til det. Slik som de gjorde i dag. På jernbanespråket kaller vi dette for telefonkjøring, og da har togleder til en hver tid kontakt med lokfører, forteller pressevakta.

Maks 40 km/t

Men telefonkontakt alene er ikke nok. Toget må også redusere hastigheten.

– Ved feil på signalanlegget er regelen at toget aldri kan kjøre fortere enn 40 kilometer i timen, eller fortere enn at lokfører kan stanse toget på den strekningen han har sikt, sier Bårdstu.

I løpet av et år er det mer enn 700 tog som kjører på rødt lys.

Nye forsinkelser i helgen?

I helgen kan det fort bli nye forsinkelser på Sørlandsbanen. Fra 04.15 i natt til klokken 18.00 på søndag skal det gjøres forbedringer mellom Kristiansand og Marnardal. Dette gjør at strekningen vil bli stengt for togtrafikk, og man vil her sette opp busser i stedet for tog.

Bussen bruker normalt lengre tid enn toget, men NSB ber likevel passasjerer møte opp i henhold til ordinær rutetabell.