ONSDAG: Bil kom over i feil kjørebane og knuste campingvogn.
MANDAG: Trailer kom over i feil kjørebane og traff to biler.

MANDAL: — Jeg kjører her med hjertet i halsen, sier Rune Aatland til Fædrelandsvennen.

Han står bak autovernet der E 39 gjør en krapp sving før veien fortsetter over brua mot Valand og Mandal.

Kjør Valand-svingen sammen med trailersjåfør Rune Aatland i videoen øverst i saken.

Trailerne som passerer oss, tuter når de ser hvem mannen i refleksvesten er. Den erfarne trailersjåføren er godt kjent i miljøet.

— Det finnes mange svinger som er vonde på strekningen mellom Oslo og Stavanger, men ingen som er så gale som Valand-svingen, sier Aatland.

Kravet er klart: Nå må det komme penger på bordet slik at veien kan bli bredere og svingen rettes ut.

— Og jeg vet at jeg har mange sjåfører med meg i dette. Noe må skje straks, før flere blir skadet og drept, sier Aatland.

Sju på ti år

Denne uken smalt det igjen på strekningen. Mandag kom en semitrailer over i feil kjøreretning og krasjet i to biler, onsdag ble ei campingvogn knust av en motgående bil. Bare lettere skader, men ulykkene var de siste av i alt sju med personskade på ti år, viser tall som Fædrelandsvennen har hentet inn. I november i fjor omkom en dansk trailersjåfør da han skar ut av veien her.

Rune Aatland mener svingen er aller verst for trailerne som kjører vestover fra Kristiansand. De må sakke farten betraktelig og legge seg kloss inntil autovernet for ikke å treffe kjøretøy som kommer i mot. Med mindre last ombord er faren for kutte svingen mye større.

— Du må passe godt på og lese tankene til bilførerne som kommer i mot. Så er de utenlandske trailersjåførene. Ikke et vondt ord om dem, men de har en tendens til å ha større hastighet enn vi har, sier Aatland, og peker på autovernet som har tydelige merker etter sammenstøt med tunge kjøretøy.

Nei til fartsdumper

I dag er det en anbefalt fartsgrense på 40 kilometer i timen for lastebiler og tunge kjøretøy gjennom Valand-svingen. Det burde gjelde for samtlige bilister inntil svingen er utbedret, mener Aatland. Et forslag om farstdumper, slik Stein Inge Dahn i Mandal Venstre foreslo denne uka, vil han ikke støtte.

— Da må jeg kjøre svingen i 10-15 kilometer i timen. Bak meg vil det kjøre irriterte billister, og det vil skape trafikkfarlige situasjoner, sier Aatland.

Han vil heller ha mer synlig politi på stedet.

Mandals ordfører Tore Askildsen (KrF) har kastet seg på kravet om strakstiltak i svingen og stortingsrepresentant Åse Michaelsen (Frp) mener regjeringen må bevilge penger til utretting av svingen.

Bård Hoksrud, transportpolitisk talsmann i Frp, kjørte for et halvt år siden Kristiansand - Mandal sammen med trailersjåfør Rune Aatland. Også han ble skremt av svingen.

— Her må det på plass statlige tiltak, sier Hoksrud til Fædrelandsvennen.

Vil ikke gjøre noe akutt

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen Vest-Agder, Johan Mjaaland, sier til Fædrelandsvennen at de ikke vil gjøre noe akutt nå.

— Når ferien er over vil vi vurdere denne strekningen. Vi vil se på om det er en statistisk sammenheng mellom ulykkene og utformingen av svingen, sier Mjaaland til Fædrelandsvennen.

— Mener du at Valand-svingen ikke er så farlig, som det hevdes?

— Den er skarp til å være på en europavei. Det derfor vi har skiltet med 60 kilometer i timen, og en anbefalt fartsgrense på 40 kilometer timen for lastebiler, sier Mjaaland.

Han sier en utretting av svingen vil koste vesentlig.

Kjør Valand-svingen sammen med trailersjåfør Rune Aatland i videoen øverst i saken.