Kristiansand: Spesialenheten har gransket det som skjedde ved Grimstadporten da Børge Ivarsen ble påkjørt og drept av en 27 år gammel mann.

Det fremgår av rapporten fra enheten, at patruljen i Grimstad, hvor Ivarsen satt i, fikk melding om en bilforfølgelse som startet på E 18 ved Stoa. Fra patruljen ble det sendt melding om at politibilen kjørte i retning av Grimstadporten for om mulig å legge ut spikermatte.

Det viser seg i etterkant at politimannen som kjørte bilen ikke hadde adgang til å kjøre utrykning, noe politibilen gjorde fra Bieodden mot Grimstadporten. Kompetansebeviset for utrykningskjøring hadde gått ut ved utgangen av 2008 og var ikke fornyet. Politimannen hadde ikke gjennomført regodkjenning eller gjennomført særskilt opplæring knyttet til en ny og revidert instruks for utrykningskjøring.

Uten nødvendig kompetanse

Spesialenheten mener det er kritikkverdig at politimannen kjørte utrykning uten gyldig kompetansebevis, men har ikke funnet grunn for strafferettslige reaksjoner.

Enheten omtaler også i sin gjennomgang av saken at operasjonslederen ikke aktivt ga sin støtte til de planer det var om å legge ut spikermatte ved utgangen av Grimstadporten. Operasjonslederen er den som skal gi sitt samtykke, og har i avhør med enheten erkjent at hans manglende tilbakemelding til patruljen skal oppfattes som om han hadde gitt slik tillatelse. Spesialenheten konstaterer at det ikke blir stilt spørsmål fra operasjonslederens side om den forfølgelse som hadde startet i Arendal knyttet til fart, trafikkbildet, været eller andre forhold som måtte antas å kunne gi et bilde av bilforfølgelsens nødvendighet og forsvarlighet.

Mer aktiv operasjonsleder

«Enheten vurderer likevel at kontrollspørsmål, som påpekt, kunne vært stilt uten at det ville ha blitt unødig trafikk på politiets samband, eller ville kunne ha virket forstyrrende inn på det operative arbeidet. Spesialenheten vurderer at en forutsetning for utøvelse av aktive ledelse, som både skal ivareta kravene i instruks for bilforfølgelse og instruksen om tvangsmessig stans av kjøretøy, er at operasjonslederen skaffer seg et tilstrekkelig etterretningsmessig bilde av saken. Spesialenheten finner, etter en samlet vurdering at operasjonslederen kunne ha opptrådt mer aktivt i situasjonen for å oppfylle sine plikter». Det konkluderes med at det fra operasjonslederens side ikke er noe straffbart forhold bevist.

For kort tid

I forbindelse med det som skjedde på selve ulykkesstedet understreker enheten at instruksen for bruk av spikermatte ikke ble fulgt, men enheten tilføyer at det etter en konkret vurdering ikke er grunnlag for å bebreide Ivarsens kollega for den situasjon som oppstod. Enheten peker på at det ikke var tid eller mulighet til å stanse annen trafikk fordi alt skjedde så raskt etter at patruljen kom til stedet.