Hva synes du om statsbudsjett-forslaget? Diskutér under artikkelen eller på Twitter med hashtag #sb13sør

AGDER: — Dette er egentlig som forventet. Midtrekkverk, erosjonssikring bortenfor Lyngdal og ny gangbru ved Ime er merkbart, men det er ikke de store prosjektene som settes i gang, sier Inger Ann Fidjestøl, leder for veiseksjonen i Statens Vegvesen i Vest-Agder.

I statsbudsjettet ligger midtrekkverk inne på den 1-2 kilometer lange strekningen mellom Rosseland og Søgne grense, og på noen få hundre meter mellom Fidjetoppen og Breimyrveien. Det står også nevnt flere strekninger som skal få midtrekkverk på E 18 i Aust-Agder.

— Disse er allerede bygget. Vi fikk lovnad om penger, og har lånt internt for å forsere byggingen. De eneste som er helt nye, er rekkverkene mellom Rosseland og Storenes bru, sier Harald Tobiassen, prosjektleder for prosjekt Sørlandet i Statens Vegvesen region sør.

Midtelerne mellom Songdalen og Søgne kommer på strekningen der det i dag er provisoriske midtdelere.

En oversikt fra regjeringen viser at det er nye veiprosjekter på gang i de fleste av landets fylker. Bare Hedmark, Møre og Romsdal og de to Agderylkene er helt uten nye prosjekter i året som kommer.

— Det er sånn det er. Nå er det store prosjekter på gang andre steder, så da får vi ikke store prosjekter her. De årene vi har store prosjekter, synes vi det er en selvfølge. Men andre områder også må få, sier Tobiassen, og viser til prosjekter i Telemark og Vestfold.

I Aust-Agder er det satt av penger til fortsatt arbeid på strekningen mellom Langeid og Krokå. Også det er et prosjekt som er godt i gang.

— Pengene var ventet. Vi regner med å åpne for trafikk på strekningen høsten 2013, sier Tobiassen.

Vegvesenet venter nå mest på Nasjonal Transportplan. Det er ventet at det neste store prosjektet på Sørlandet er E 18 mellom Arendal og Tvedestrand.