KRISTIANSAND: Ifølge den danske sjømannsorganisasjonen 3 F har ikke det danske mannskapet om bord på Victoria IV fått lønn på fire måneder. I tillegg er det full strid om hvor mye de skal ha.

Derfor har 3F sendt ut konfliktvarsel. De danske reglene tilsier at det tar 14 dager før aksjoner kan settes i gang. Ifølge 3 F kan aksjonene på dansk side bli å nekte å laste olje eller proviant.

På norsk side kan det bli sympatiaksjoner.

— Får vi en henvendelse i forbindelse med en lovlig boikott vil havnearbeiderne stille opp. Det vi har brukt å gjøre da er blokade, sier Terje Samuelsen.

Han er leder for Kristiansand havn og transport og leder i tillegg havnearbeiderne i Norge.

Hindrer

I løpet av de kommende to ukene har partene fortsatt mulighet til å komme til enighet. Deretter vil Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen (ITF) be om at det settes i gang aksjoner.

— Det er sikkert ti år siden sist vi har utført slike aksjoner. Da stilte vi oss opp og hindret en los å komme om bord i et turistskip. Ved en aksjon i dette tilfellet vil vi kunne hindre lasting og lossing, sier Samuelsen.

Da Fædrelandsvennen snakket med Samuelsen fredag kveld, hadde han ikke fått bekreftet konfliktvarselet. Det hadde heller ikke ITF Norge.

— Vi kan uansett kun gjennomføre sympatiaksjoner. Det kan være at havnearbeiderne nekter lasting, lossing og fortøying. Men hvilke aksjoner som blir gjennomført er for tidlig å si, sa ITF Norges koordinator Kurt Inge Angel fredag ettermiddag.

Kan strande

I tillegg til 3 F vil også den danske fagforeningen Dansk Metall være med på den varslede aksjonen.

— Thy Ferries driver ferjetrafikk mellom en norsk og en dansk havn. Da skal sjømennene også ha en nasjonal overenskomst, sier Morten Bach, inspektør i Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen.

Men ifølge Bach kan Thy Ferries seilinger strande før den tid, i hvert fall med nåværende mannskap. De har nemlig mottatt et varsel fra managementselskapet som ansetter de ukrainske sjøfolkene. Ifølge dette varselet kan de ikke betale sitt mannskap mer enn i dag, og resultatet vil bli at de trekker seg fra ruten.

— Det er bra at det blir startet et lokalt foretak som Thy Ferries. Men vi kan ikke akseptere sosial dumping av den grunn, sier Morten Bach.

Ingen i Thy Ferries var tilgjengelige for kommentar i går. Ifølge den danske avisen Nordjyske har ingen i ledelsen vært villige til å gi kommentarer denne uka.