KRISTIANSAND: De håper det kan få Fjord Line til å snu i siste sekund og gå bort fra Langesund som havn for sine nye ferjer.

På gårsdagens styremøte i Kristiansand havn bestemte styret seg for å gjøre nok et forsøk på å løse striden med Fjord Line og få de nye helårsferjene til Kristiansand.

Styret ba havnedirektør Stein Haartveit om så raskt som mulig å sende et skriftlig forsalg til Fjord Line, der havna ber om at striden med ferjeselskapet avgjøres med voldgift.

Styret ba samtidig Haartveit undersøke om det er grunnlag for en dialog med Fjord Line for å få de nye helårsferjene til Kristiansand.

Vedtaket ble gjort av et samlet styre, som diskuterte saken for lukkede dører. Møtet ble holdt fem dager etter at styret i Fjord Line ga sin direktør fullmakt til å signere en avtale med Langesund. Avtalen blir trolig signert i dag.

Siste time.

Men styret i havna gir altså ikke opp håpet om en løsning på overtid, og like etter klokka 18.00 i går kveld fulgte Stein E. Haartveit opp vedtaket og sendte e-post til Fjord Line.

Hvis saken skal løses ved voldgift, blir saken om erstatning lagt fram for en voldgiftsdommer. Partene forplikter seg til å godta dommen, og det er ikke mulig å anke.

– Det er behov for å få en uavhengig tredjepart til å se på dette spørsmålet. Vi ser at forhandlingene ikke har ført fram, og prøver på denne måten å få til en løsning. For Fjord Line vil dette være en sikkerhet for at saken får en avslutning, sier Terje Frigstad, leder i havnestyret.

Fjord Line har varslet at hvis saken blir brakt inn for domstolen, vil de kreve 120 millioner. En behandling her kan raskt bety flere år med mange rettsrunder.

– Ved en voldgiftsdom vil begge parter vite at det ikke blir noe etterspill. Det er viktig å få avklart dette så raskt som mulig, så det ikke blir noe tema fremover, sier Frigstad.

Han legger til at selv om Fjord Line skulle stå fast på Langesund som anløpssted, vil de fortsatt trafikkere Kristiansand havn med Fjord Cat hver sommer.

Løsning

Med en løsning gjennom voldgift, håper havnestyret at Fjord Line også vil snu i saken om anløpssted for sine nye ferjer.

– Hvordan ser du på sjansene for å få til det?

– Det våger jeg ikke spekulere på. Vårt ønske er å se om det er en mulighet for å kunne forhandle videre med Fjord Line om seilinger, sier Frigstad.

Andre medlemmer i havnestyret har et ørlite håp om at Fjord Line snur.

– Jeg håper fremdeles det er en mulighet for at vi kan få til en langsiktig kontrakt med Fjord Line. Jeg har forstått det slik at det skal være mulig å få til løsninger på de aller fleste punktene som havna og Fjord Line er uenige om, sier Bjarte Vestøl (Frp).

Forhandlet

Forslaget om voldgift ble først fremmet av ordfører Per Sigurd Sørensen i et intervju med Fædrelandsvennen på mandag.

– Hvorfor har dere ikke kommet med forslaget tidligere?

– Grunnen til det er enkel. Vi har forhandlet i flere runder om dette, uten å komme fram til noen løsning. Derfor foreslår vi voldgift, sier Frigstad.

Langesund-avtale signeres i dag

Fjord Line gir ikke Kristiansand noe håp om at de kommer til å ombestemme seg. Administrerende direktør Ingvald Fardal planlegger å signere avtalen med Langesund i dag.

– Toget er gått. Det gikk den 9. september da vi hadde styremøte, sier Fardal.

Han synes det er et underlig tidspunkt Kristiansand havn velger når de nå gjør et siste forsøk på å sikre seg Fjord Lines nye ferjer. Fardal viser til at havna helt siden 25. august har visst at Fjord Line ville ha en avklaring innen 9. september.

– Jeg sitter igjen med en følelse av at de ikke har tatt oss alvorlig, og at de ikke har trodd at Langesund var et reelt alternativ. Utspillet i dag viser det, sier Fardal.

– Må diskutere det med styret

Ingen i Fjord Line vil nå si noe om hvordan de stiller seg til forslaget om å løse saken om erstatningsbeløp ved voldgift.

– Det er første gang vi får noe konkret på dette. Jeg må diskutere det med styret, sier Fardal. og gjentar at han stiller seg svært undrende til at ikke havnestyret møttes før styremøtet 9. september.

Terje Frigstad har forklart at han ikke fikk tid til å ta opp saken på noe ekstraordinært styremøte. Han forhandlet med Fjord Line onsdag 7. september, og hadde ikke mulighet til å kalle sammen styret dagen etter.

Dermed gjorde Fjord Line sitt vedtak fredag, og havnestyret fikk ikke diskutert saken før i går. Altfor sent, ifølge Fardal.

– Grunnen til at vi satte en dato var å få til en fremdrift. Vi var under tidspress for å få klar fasilitetene i tide og kunne ikke skyve på den datoen.