NORGES  ELDSTE: Fjellfly på Hovden er ifølge eier og flygesjef Einar Andersen ( i midten) Norges eldste innenlands flyselskap. Til venstre helikopterpilot Stian Johannessen og til høyre sjøflypilot og lastemann Lasse Heide. Selskapets nye helikopter er en Eurocopter AS350B3 som kan løfte langt over ett tonn last. Det kostet 16 millioner kroner. Foto: Johs. Bjørkeli

BYKLE: — Navnet Fjellfly har jeg hatt hele tiden, og den nye godkjennelsen fikk vi nå sjuende mai, sier flygesjef og medeier Einar Andersen til Fædrelandsvennen.

Einar Andersen overtok navnet Fjellfly av Snorre Kjetilson i 1977. Kjetilson, som er en legendarisk person innen norsk luftfart, startet Fjellfly med base på Geiteryggen i Skien i 1954. — Dermed kan Fjellfly feire 60-årsjubileum til neste år. Vi er landets eldste innenlands luftfartsselskap, sier Andersen.

Reetablert i 2010

Andersen forteller at det ble noe «krøll» i 2006 da han ønsket å få med seg finansielle partnere slik at han kunne pensjonere seg fra Fjellfly.

— Jeg la hele pakka inn i et nytt selskap som vestlendingene jeg inngikk avtale med kalte Scan aviation. Men disse ville helst benytte driftstillatelsen til å fly offshore. Det gikk dårlig, og dette selskapet gikk konkurs i 2009, sier Einar Andersen.

Men Einar Andersen, som har jobbet både for Snorre Kjetilson, flydd Twin Pioner Sjøfly over Oslofjorden på slutten av 1960-tallet, flydd både sjøfly og helikopter i alt som er av fjellheimer i Sør-Norge og ramla ned fem ganger, ga seg ikke. Han fikk med seg Tormod Hellerud, Jon og Wenche Uleberg, Knut Axel Ugland og Torfinn Brokke til å reetablere Fjellfly i 2010. ## Har fire fly

Det nye og kraftige helikopteret som Fjellfly nå bruker i jobb for Otra Kraft med å fly tømmer ut av Sarvsjuvet i Bykle leier selskapet av ekteparet Uleberg og av Knut Axel Ugland. Disse tre har kjøpt helikopteret til 16 millioner kroner sammen og opprettet selskapet Hovden Flyutleie.

RYDDDER SKOG: Fjellflys nye helikopter fikk storjobb med en gang Hovden-selskapet var aktivt igjen. Her flyr Eurocopter'et ut tømmer og trevirke som blir ryddet bort i det nye kraftmagasinet i Sarvsjuvet i Bykle. Foto: Johs. Bjørkeli

— Hva slags fly har dere?- Vi har dette store Eurocoptere’t, ett lite skolehelikopter av type HU-269, som også kan brukes til enklere jobber som fotografering og filming, og så har vi to Cessna 206 som vi kan benytte både som sjøfly og landfly.

Andersen forteller at hovedbasen er på Hovden, men selskapet har også skolevirksomhet på Sola ved Stavanger. Sjøflyene opererer der det er behov, men de brukes ofte med utgangspunkt i Songadammen, Møsvatn og Haukeliseter.

-Lovende

Einar Andersen har i dag passert aldersgrensen for kommersiell flyging og har overlatt dette til selskapets seks flygere. To av flygerne er også instruktører på helikopterer.

— Men vi er ikke kommet skikkelig i gang med skolevirksomheten etter reetableringen, sier han.

Einar Andersen synes fremtiden for Fjellfly ser lovende ut etter bare å ha hatt driftstillatelsen i tre uker.

— Vi har fått mange bookinger foran fiske- og jaktsesongen. Vi vurderer også å skaffe et mellomstort helikopter. Da kan vi ta på oss de aller fleste oppdrag folk måtte ønske, sier en optimistisk flygerveteran.