KRISTIANSAND: — Vi har prøvd å spisse virksomheten vår når det gjelder fartskontroller på den nye E 18 mellom Kristiansand og Grimstad, sier politiførstebetjent i Utrykningspolitiet (UP), Sigbjørn Rygg, til Fædrelandsvennen.

Onsdag kveld ble en 31 år gammel mann stoppet av UP etter å ha kjørt i 178 kilometer i timen i 100-sona ved Molland i Grimstad.

— Det er skrekkelig fort. Fartssynderen viser mangel på respekt for regler og fartsgrenser. Mer er det egentlig ikke å si om det, sier Rygg.

Skjuler seg

Farten til 31-åringen ble registrert ved hjelp av lasermåling. Det er vanligvis den sivile mc-patruljen eller den sivile videobilen som tar fartsovertredere som kjører så fort.

SKJULTE KONTROLLER: Politiførstebetjent Sigbjørn Rygg sier UP har intensivert bruken av skjulte kontroller på motorveien mellom Kristiansand og Grimstad. Foto: Lars Hoen

— Vi har sett oss nødt til å gjennomføre flere skjulte kontroller for å ta de verste fartssynderne, sier Rygg. - Hvorfor det?

— Når vi har åpne kontroller blir de veldig raskt varslet på Facebook-sider og andre sosiale medier. Vårt inntrykk er at mange som benytter disse sidene er blant dem som kjører fort, sier den fungerende UP-sjefen.

Skjulte kontroller med laser vil rett og slett si at politibetjenten som måler farten ligger skjult i terrenget. Lenger foran på veien står en patruljebil, også den skjult, klar til hanke inn råkjørerne.

— På denne type kontroller er vi kun ute etter de som kjører så fort at de mister lappen. Ikke dem som bikker over fartsgrensen med noen få kilometer i timen, sier Rygg.

Sivile blir gjenkjent

Torsdag formiddag patruljerte politioverbetjent Oddmund Jensen og politibetjent Rune Pettersen motorvei-strekningene langs E 18 i UPs sivile bil.

— Stort sett kjører folk bra på motorveien. Litt over fartsgrensa, men ikke stygt. Vi er kun på jakt etter de verste fartsovertrederne.

De to makkerne har ofte opplevd at de sivile UP-kjøretøyene blir fotografert og lagt ut på nettet slik at de er lette å identifisere for folk som er glade i å kjøre fort.

— Jeg har blant annet sett at bilen min er fotografert mens jeg sto på en bensinstasjon og deretter lagt ut på en nettside for fartsinteresserte, sier Pettersen.Makkeren mener identifiseringen har sine fordeler.

— Det har hendt mange ganger at noen ser en sort BMW eller en mørk motorsykkel og varsler om dette på sosiale medier. Uten at vi har vært på jobb. Dermed går farten ned på den aktuelle strekningen. Det er fornøyelig å se at jeg har vært både her og der, mens jeg vitterlig har sittet hjemme, sier Jensen.

Viser mer enn reel hastighet

De to betjentene har patruljert veiene på Sørlandet i sju år. Onsdagens lasermåling på 178 km/t er noe av det drøyeste de har vært borti.

— Vi er i utgangspunktet ikke så interessert i å prate konkret om fartsrekorder. Da er det alltid noen som skal overgå de som har kjørt fort. Når vi kjører sivile kjøretøy gjennomfører vi snittmålinger over en til tre kilometer. Gjerne lengre strekk også. Da er det noen, særlig motorsykler, som har bikket over 200 km/t, sier Jensen.

Kollegaen understreker at det ofte er store forskjeller på det politiets målinger viser og det som vises på speedometeret.

— Når noen kjører med så høy hastighet kan speedometeret vise mellom 20 og 40 km/t mer enn det som er den faktiske farten de blir målt til. Så dersom du kjører i 178 km/t kan det godt være speedometeret har vist rundt 200, sier politibetjent Rune Pettersen.