KRISTIANSAND: — Måten noen bilister oppfører seg på gjør det livsfarlig for syklister, og det oppstår mange farlige situasjoner, sier kaptein på Flekkerøy Cykleklubb, Morten Mikalsen, til Fædrelandsvennen.

Sammen med knapt 20 syklister har han nettopp syklet til Vennesla og tilbake til Møvik, i trening foran sykkelrittet Kristiansand-Hovden.

Og i disse dager er de er ikke de eneste. Både godt trente og mosjonerende syklister har inntatt veiene – til mange bilisters forargelse.

Vil ha syklistene vekk

- SKREMT OVER HOLDNINGER: Kaptein på Flekkerøy Cykleklubb, Morten Mikalsen, er skremt over holdningene han ser hos enkelte overfor syklister. Noen har ingen forståelse for at vi også hører til på veien, sier han. Foto: Kjartan Bjelland

— Etter at et felt gikk i bakken ved Mosby nylig, så var det folk som viste skadefryd på nettet. Det var ingen sympati, og det skremmer meg, sier Morten Mikalsen.Fædrelandsvennen omtalte saken da feltet med syklister fra Team Trivsel i Vågsbygd gikk i bakken, og i kommentarfeltet var det flere som ytret seg negativt om syklistene. Og det er flere eksempler.

Den åpne Facebook-gruppa «Vi som hater syklister» har 160 medlemmer fra Kristiansand, Vennesla og omegn, og har en rekke innlegg hvor bilister og syklister krangler om hvem som har rett til hva på veien.

I et leserinnlegg i Fædrelandsvennen lørdag tar også tre bilister under fullt navn et oppgjør med hva de kaller våryre syklister, og hevder at syklistene stadig bryter følgende punkter.

• Holder ikke fartsgrensen

• Bruker ikke lys og sjeldent refleks

• Altfor mange i bredde og lengde

• Umulig å gjøre en forsvarlig forbikjøring

- Må vise hensyn

Sammen med leder av sykkelklubben, Kenneth Thomassen, har Morten Mikalsen opplevd bilisters utålmodighet på nært hold. Han forteller om en nestenkollisjon i fjor, der en bil kjørte forbi feltet og måtte smette inn rett foran Mikalsen for å unngå møtende bil.

— Der var det snakk om centimeter, skyter Kenneth Thomassen inn.

Thomassen forteller også at han selv har hatt skumle opplevelser på veien.— Jeg har blitt presset av veien flere ganger, selv om jeg har ligget på den hvite streken. Men jeg har heldigvis unngått å gå i bakken, sier han.

Morten Mikalsen maner til forsiktighet fra bilistene.

— Det er ekstremt viktig at bilistene viser hensyn. Gangstiene og sykkelveiene er ofte opptatt med spaserende og barnefamilier. Da er det tryggere at vi holder oss på veien, der vi har all rett til å være, sier han.

— Vi holder regelen med å ligge to i bredden, og vi sykler ut klokka 08 for å unngå trafikken, presiserer Kenneth Thomassen.

— Hva skal bilistene gjøre nå de møter et sykkelfelt da?

— En liten blås på hornet er ok, så videreformidler vi gjennom feltet og kommer oss inn til siden. Så kan bilisten komme forbi når det er klart, sier Thomassen.

— Jeg skjønner at folk kan bli irritert når man ligger i tre, fire rekker. Det er viktig at vi ligger i kun to rekker, og rett og fint, Det er vår oppgave, sier Mikalsen.

Oppfordrer til en rekke

LANGTUR: Flekkerøy Cykleklubb trener på å sykle Kristiansand-Hovden på sju timer. Søndag var de ute på treningstur til Vennesla, og i underkant av 20 syklister var med på turen. Her er de på vei mot Møvik fra Vågsbygd. Foto: Kjartan Bjelland

Tom R. Hansen, sykkeltrener og kaptein på Team Trivsel, sier at det er mer harmoni mellom syklister og bilister enn bare noen få år siden. Han har også klare råd til syklister.— Bruk vest og hold deg inne til hvitstripen. Utgangspunktet er også at man skal ligge i én rekke, men er det oversiktelig og lite trafikk så kan man ligge i to rekker.

Han mener også at farlige situasjoner like ofte bør tilskrives syklisten

— Det er gjerne uerfarne syklister i de situasjonene. De er litt mer vinglete og må lære seg mer om sykling i praksis.

Politiet: Hold dere på én rekke

Leder for trafikkavsnittet i Agder politidistrikt, Yngvar Aas, sier at regelen er én rekke for syklister på landevei.

Det bryter med mange syklisters oppfatning av reglene, ettersom mange lag ofte ligger i to rekker.

— Det sentrale er at begge parter tar hensyn. Men det som er viktig fra syklistenes side er at de ligger i én enkel rekke på veien, og ikke to i bredden, sier Yngvar Aas til Fædrelandsvennen.

Han sier at dette gjelder spesielt når syklistene er mange i felt.

— Når syklistene er to i bredden på en riksvei, sykler seint og prater, så skjønner jeg at det irriterer bilistene. Det blir ofte kø bakover, og resultatet er farlige forbikjøringer, sier Aas.

— Det er etter mitt syn heller ikke trygt . En syklist er et kjøretøy i trafikken og skal ikke hindre andre trafikanter, sier han.

Aas er ofte å se på sykkelsetet selv, og han sier selv at han ser mange farlige situasjoner.

— For bilisten gjelder det å være aktsom og ta hensyn. En høyesterettsdom har fastsatt trygg avstand mellom bil og sykkel til 1,5 meter. Det er mye, men av og til sneier bilistene syklistene. Det gjelder å holde trygg avstand, sier han.