RUGG: Dette er asfaltbilen med hengeren med dampveivals på. Foran på tvers står Toyotaen til Henriette Mørne. Foto: Jan O. Eide
SKJØVET PÅ TVERS FORAN: Like etter gangbroa over Vesterveien stoppet asfaltbilen ferden med Henriette Mørnes og henns Toyota i kufangeren.
KOLLISJONEN: Her begynner gummisporene etter Henriette Mørne Toyota som ble skrudd inn foran asfaltbilen og skjøvet over 60 meter framover. Foto: Jan O. Eide
60 METER: Her (ved den røde pila) begynner gummisporene etter Henriette Mørne Toyota som ble skrudd inn foran asfaltbilen og skjøvet over 60 meter framover. Sporene fortsetter under gangbrua, der bildet er tatt fra. Foto: Jan O. Eide
RÅTT PARTI: - Det er rått parti når disse store lastebilene ikke ser oss i små personbiler, sier Henriette Mørne som håper veimyndighetene kan kurse tungtransportsjåførene i å skifte felt. Foto: Jan O. Eide
IKKE EN SKRAMME: Asfaltbilen etter et slikt sammenstøt over et så vidt langt strekk: Ikke en skramme. Ikke en ripe. Fronten på giganten er som om uhellet aldri skjedde. Foto: Jan O. Eide
KOLLISJONEN: Her begynner gummisporene etter Henriette Mørne Toyota som ble skrudd inn foran asfaltbilen og skjøvet over 60 meter framover. Foto: Jan O. Eide
60 METER: Her begynner gummisporene etter Henriette Mørne Toyota som ble skrudd inn foran asfaltbilen og skjøvet over 60 meter framover. Sporene fortsetter under gangbrua, der bildet er tatt fra. Foto: Jan O. Eide

KRISTIANSAND: — Sjåføren fortalte meg at han ikke merket meg en gang, da han huket fast bilen min, forteller Henriette Mørne.

— Jeg så henne ikke i blindsona, sier sjåføren, som forklarer at han huket fast den lille personbilen da han skulle skifte fil mellom den gamle Vesterveitunnelen og Statoil-stasjonen.

Blindsone

OVER 60 METER: Bak enden på asfaltbilens henger kan du se gummien etter personbilen som ble skjøvet over 60 meter bortover Vesterveien mandag ettermiddag. Foto: Jan O. Eide

— Blindsona foran, forklarer Henriette Mørne, som kom kjørende ut av Vesterveitunnelen foran asfaltbilen. På vei til jobb i Vågsbygd. Like før klokken 15 mandag ettermiddag.- Jeg skulle skifte felt og sjekket speilet. Da så jeg at lastebilen bak meg signaliserte at den også skulle skifte fil, og at den var fryktelig nær. Så nær at jeg lurte på om sjåføren i det hele tatt så meg. Før jeg rakk å gjøre noe mer, så skjønte jeg at dette kom til å gå galt. Så smalt det, forteller Henriette Mørne.

Kastet rundt

— Bilen min ble huket fast i siden på lastebilen. Og så ble jeg på en måte skrudd inn foran den. Det var så nifst. Alt gikk så kjapt. Det kjentes ut som bilen skulle velte. Det var en veldig ekkel følelse å bli skjøvet forover av lastebilen. Jeg var livredd, og trodde jeg skulle bli most under lastebilen. Jeg rakk å tenke at jeg kanskje måtte hoppe ut før bilen veltet, sier Mørne som forteller at hun skrek mens kufangeren på asfaltbilen var 20 centimeter fra skulderen hennes, og hun hørte lyden av metall som ble klemt sammen mens hun kjente lukten av dekkene som ble svidd da bilen ble skjøvet på tvers av den enorme doningen.

Ulykkespunkt

Politiet var raskt på stedet og fikk ledet trafikken forbi bilene som sperret det ene feltet.Ovenfor Fædrelandsvennen bemerker politiet at ulykken skjedde rett etter skiltet som advarer mot ulykkespunktet.

Strekningen mellom Vesterveitunnelen og Statoilstasjonen er en av de mest ulykkesbelastede strekningene på E 39. Tungtrafikk som ikke har kontroll på blindsona har vært en gjentagende årsak til trafikkulykkene. Så mange at Statens vegvesen har satt opp et eget, stort skilt ved utkjøringen fra tunnelen. Der advares det mot at dette er et ulykkespunkt, samtidig som en stor strektegning skal vise at tungtransport kolliderer med små biler, over tittelen "Blindsone".

Rått parti

ULYKKESPUNKT: Strekningen mellom Vesterveitunnelen og Statoilstasjonen er en av de mest ulykkesbelastede strekningene på E 39. Her er varselskiltet. Foto: Jan O. Eide

Veivesenet har tidligere iverksatt flere tiltak for å begrense disse ulykkene. I tillegg til skiltet er det trukket opp lengre sperrelinjer mellom feltene, slik at trafikkantene får lenger tid og bedre oversikt over trafikkbildet før de kan skifte felt.— Det er rått parti når disse store lastebilene ikke ser oss i små personbiler. Jeg håper at veimyndighetene gjør noe. Kanskje sjåførene burde kurses, slik at de lærer seg å bytte fil og se seg for samtidig, smeller det fra den påkjørte.

Ikke én skramme

20 minutter at uhellet skjedde var begge bilene fjernet fra veibanen, med minimal kødannelse.

Henriette Mørne slapp fra uhellet uten en skramme. Venstresiden på bilen hennes er imidlertid maltraktert. Og dekkene slitt.

Asfaltbilen etter et slikt sammenstøt over et så vidt langt strekk: Ikke en skramme. Ikke en ripe. Fronten på giganten er som om uhellet aldri skjedde.