AGDER: — De rødgrønne partiene har blitt enige om å planlegge sammenkoblingen av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen. Det betyr at Jerbaneverket vil bli bedt om å lage en konseptvalgutredning i første planperiode. Et endelig vedtak kan dermed foreligge allerede ved neste rullering om fire år, sier Holmelid.

Da Nasjonal Transportplan ble lagt fram tidligere i år var ikke sammenkoblingen av de to banene nevnt. Dette har vært noe politikere fra Sørlandet har kjempet om i årevis.

— Det var mange som var skuffet da dette ikke var med, sier Holmelid.

En av dem var Thore Westermoen, leder av Jernbaneforum Sør. Han kalte regjeringens forslag til NTP for et dødsscenario for Sørlandsbanen.

— Det står ikke stort annet i NTP enn at det bør kjøres mer gods på Sørlandsbanen og at det derfor må bygges flere kryssingsspor. Mens Ringeriksbanen får 1,5 milliarder kroner, er ikke en sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen nevnt med ett ord, sa Westermoen.

Redusert reisetid

— Hvorfor var den ikke med?

— Det er alltid prioriteringer som må gjøres i NTP. I utgangspunktet ble jernbanen i de store byene prioritert. Nå har de rødgrønne partiene hatt en ny runde og hørt på lokale politikere, sier Holmelid.

Ifølge Holmelid vil sammenkoblingen bety at kjøretiden mellom Oslo og Kristiansand blir redusert med en time.

— Det vil medføre en betydelig reduksjon i kjøretid. Dette er et viktig signal om at regjeringspartiene satser på Sørlandsbanen som transportstrekning, sier Holmelid.

Først i køen

— Når kan banen stå ferdig?

— Det blir prematurt å si noe om det. Jeg har store ambisjoner om at den skal være ferdig i min levetid og jeg begynner jo å bli en gammel mann, sier Holmelid.

Han sier at dersom sammenkoblingen ikke hadde fått plass i NTP ville jerbanen på Sørlandet havnet i bakleksa.

— Nå er det derimot slik at dette er den planen som tidligst blir satset på, etter de store satsingene i Østlands-området, sier Holmelid.

Leder av Jernbaneforum Sør, Thore Westermoen er like glad som Holmelid.

— Vi var veldig skuffet da den ikke lå inne i forslaget til Nasjonal Transportplan. Nå er vi tilsvarende glade, sier Westermoen. Han kaller det en veldig god dag. Han sier at sammenkoblingen, som han kaller genistreken, har stor samfunnsbetydning. Agder-fylkene blir tettere knyttet til Telemark og Vestfold.

Det er sjelden det bygges ut helt nye jernbanetraseer i Norge.

— Vi kan vel sammenligne med Flytoget og kanskje utbyggingen mellom Jæren og Stavanger. Det er jo store suksesser, sier Westermoen.

— Dette er begynnelsen på en revolusjon for transporten på Sørlandet, legger han til.