GRIMSTAD: For to dager siden sa daglig leder i Marex Espen Aalrud til Fædrelandsvennen at de hadde solgt 15 eksemplarerer av deres storsatsing, Marex 320 ACC. Tomillionersbåten har mottatt mange priser.

— Vi kan trenge den positive oppmerksomheten vi kan få. For markedet er fortsatt vanskelig, sa Aalrud.

Nå viser det seg at salget av cabincruiseren ikke er godt nok til å opprettholde bemanningen i Grimstad.

Ifølge Agderposten er ni båtbyggere sagt opp, etter at de senest i vinter ansatte flere nye.

— Vi har vært for optimistisk bemannet i forhold til dagens marked, sier Espen Aalrud til Agderposten. Den nye båten har kostet ni millioner kroner å utvikle. Båten skulle redde den norske båtproduksjonen deres, men nå ser det ut til at også den skal bygges på deres båtbyggeri i Litauen.

Årsaken skal være sterk norsk krone og høye produksjonskostnader sammenlignet med andre land.

Fortsatt skal det være 15 ansatte igjen på Haslatangen i Grimstad.

Marex følger dermed opp krisen som har rammet sørlandsk båtbransje. Skibsplast har lagt ned produksjonen. Nidelv og Windy har flyttet ut av landet og Scand Boats og Skilsø har gått konkurs.