VENNESLA: Plasser for langtidsparkering, såkalt «park and ride», hvor folk kan parkere bilen og ta buss videre til Kristiansand, vil dukke opp flere steder de kommende årene.
98 p-plasser, 20 sykkelstativ og to ladeplasser til elbil ferdigstilles på Graslia i Vennesla i løpet av neste år, i bygda som har bare drøyt 40 langtidsplasser.
— Behovet er åpenbart større enn det i regionens nest største kommune, der innpendlingen til Kristiansand er stor, heter det i saksframleggelsen fra forrige møte i Atp-utvalget 8. november.
Etter det har det vært gjennomført en høringsrunde i alle kommunene i regionen, og 13. desember skal det fremmes nye park and ride-prosjekt som kan finansieres av belønningsmidler for 2013-2016. Fra Vennesla kommune fremmes Grovane stasjon. Her ligger allerede et grusplan som brukes av Setesdalsbanen. Pendlere nord for Vennesla vil bli glade for det.
— Det er vel relativt sikkert at Grovane stasjon kommer med, sier Bjørne Jortveit, rådgiver i sekretariatet i Atp-utvalget.
Han opplyser at sju millioner kroner av belønningsmidlene vil bli brukt på slike anlegg de neste tre årene, men er sparsommelig med detaljer ettersom saken ennå ikke er behandlet.
I Kristiansandsregionen er det i dag rundt 500 plasser for langtidsparkering, og flere nye anlegg utredes nå, blant annet Møvik, Torridal og Hamresanden.