SÅ NÆRE: Passasjerene på Superspeed venter på å komme i land. I mellomtiden blir det lastet av gods fra ferja. Foto: fvn-tipser

KRISTIANSAND: Klokken 15.30 fredag ettermiddag skulle Superspeed etter planen legge til kai i Kristiansand. Men på grunn av problemer med den øvre rampen, fikk ikke båten lagt til kai.

— Vi har slitt med den øvre rampen som har kilt seg fast. Vi jobber iherdig for å få løst dette, sier linjedirektør i Color Line, Odd Grønberg til Fædrelandsvennen.

Grunnen til problemene skyldes ifølge Grønberg bytting av sylindere.

— De siste dagene har vi skiftet ut sylinderne som skal løfte denne rampen. Vi trodde vi hadde den på plass i morges, men det skjedde noe da den skulle løftes på plass, fortsetter Grønberg.

Lagt til kai

Det jobbes nå med to forskjellige løsninger. Man har begynt å losse passasjerene fra tredje dekk, som i utgangspunktet ble sett på som løsning nummer to.

— Denne løsningen tar lengre tid ettersom alle bilene må ut via tredje plan, forteller linjedirektøren.

Han anslår at det er snakk om mellom 1800-1900 passasjerer som skal i land.

En av passasjerene om bord var Margareth Johansen. Hun innrømmer det ikke var spesielt gøy å vente i nesten to timer før hun og familien fikk gå i land.

— Det er kjedelig å vente når man er på vei hjem fra ferie, og skal sette seg i en bil å kjøre i flere timer, sier Johansen til Fædrelandsvennen.

Likevel har hun forståelse for at slikt kan skje, og forteller at passasjerne ble oppdatert underveis hva som foregikk.

Par centimeter igjen

Det mangler nå et par centimeter før den øvre rampa er på plass igjen.

— Vi kommer til å ha krana i beredskap, til vi er sikre på at rampen er i orden, sier Grønberg om den mobile krana som løfter rampen på plass.

Så langt har de ikke mottatt noen klager fra passasjerene.

— Jeg har nettopp snakket med kapteinen, og han har vært flink til å oppdatere passasjerene så ofte og tett som mulig, forteller Grønberg.

Topp informasjon

Da Fædrelandsvennen møtte de avstigende passasjerene på kaia var det etter forholdene god stemning.

Kvinnen som var først ut av passasjertunnelen hadde ikke tid til å stoppe, men fikk likevel sagt noen ord på veien.

— Det var topp informasjon hele tiden. Kapteinen gjorde så godt han kunne, sier hun.

Også Solrunn Borvik var fornøyd med informasjonen ombord og sier stemningen blant passasjerene var god.

Superspeed001.jpg

— Det gikk helt fint, og det var bra informasjon. Vi visste hva som skjedde allerede før vi kom til land, sier hun.

- Veldig irriterende

I avgangshallen var derimot stemningen en ganske annen.

— Det er veldig irriterende, de må få bedre informasjon og være tidligere ute med det de vet, sier Lisbeth Jacobsen . Hun skulle på danmarkstur med familien.

Superspeed2.jpg Foto: Gaute Beckett Holmslet

Moren Grethe sier de måtte vente lenge før de visste hva som skjedde.

— Vi skulle vært ombord klokka fire, men fikk ingen informasjon før nærmere halv fem.

— Det er for gale at de skal vente en halv time før de sier ifra til ventende passasjerer, sier hun til Fædrelandsvennen

- Kunne informert tidligere

Linjedirektøren innrømmer til Fædrelandsvennen at de kunne varslet passasjerene i avgangshallen tidligere.

— Første beskjed om at vi hadde problemer kom ut fem over fire, og vi ser nå at vi kunne informert tidligere, sier Grønberg.

Han mener årsaken til at det ikke kom ut noen informasjon tidligere var fordi de ikke hadde noen informasjon å gi.

— I et slikt tilfelle sitter man og venter minutt for minutt på at man skal få ny informasjon å gå ut med til passasjerene. Men i etterpåklokskapens lys ser vi at all informasjon er bedre ennn ingen informasjon, sier Grønberg avsluttende.