KRISTIANSAND: — Det virker som om Agder Kollektivtrafikk (AKT) gleder seg over å dele ut bøter så det svir, sier Kjell Holbek, hovedtillitsvalgt for Yrkestrafikkforbundet i Nettbuss Sør.

Sammen med hovedverneombudet i busselskapet, Per Finn Bjørnhom, retter han knallhard kritikk mot AKT.

— Det virker som om AKT driver en slags krig mot Nettbuss Sør der målet er å hevde sine rettigheter i henhold til kontrakten, sier Holbek.

380.000 kroner

Bakgrunnen for kritikken er gebyrer generelt og at Nettbuss Sør i sommer fikk et gebyr på 380.000 kroner av AKT. Årsaken til avviket i sommer var, ifølge de to, at åtte ekstra bussavganger fra sentrum til Sørlandsparken ikke ble gjennomført en søndag i juli.

— En teknisk feil gjorde at bussjåførene ikke fikk melding om de ekstra avgangene, som var bestilt fra AKT. Jeg tror ikke kundene visste om disse avgangene, for vi fikk ingen klager. Likevel får vi en slik bot, forteller Bjørnhom.

— I det ene øyeblikket får vi skryt, i det neste får vi bot, fortsetter han.

Bøtlegger: Harald Vålandsmyr, drift- og økonomisjef i AKT. Foto: Tore Andre Baardsen

MillongebyrNettbuss Sør fikk i 2011 rundt en million kroner i gebyrer for innstilte ruter for månedene januar og februar.

Agder Kollektivtrafikk har tidligere vært forsiktige med å offentliggjøre størrelsen på gebyrene de gir Nettbuss Sør.

Rundt en million

Det er drift— og økonomisjef Harald Vålandsmyr som har ansvaret for å skrive ut gebyrer for AKT.

— Vi forholder oss til kontrakten, og AKT gjennomfører oppfølging av kontrakten i tråd med prinsippene i den, sier Vålandsmyr.

— Har du forståelse for at noen mener boten på 380.000 kroner er urettferdig?

— Nei, dette forstår vi ikke. Dette er i henhold til vår kontrakt, og gebyret er gjennomgått i møte med ledelsen i Nettbuss Sør, sier økonomisjefen.

Forsvarer: Siv Wiken, administrerende direktør i AKT. Foto: Tormod Flem Vegge

— Gebyret er i henhold til kontrakten. Dette handler om forhold som innebærer at Nettbuss Sør ikke oppfyller sine ytelser, kommenterer Siv Wiken , administrerende direktør i AKT.

Hemmelighold

Etter det Fædrelandsvennen kjenner til, holder ledelsen i Nettbuss Sør gebyrer fra Agder Kollektivtrafikk hemmelige for de tillitsvalgte, fordi reaksjonene er så sterke blant de ansatte.

— Jeg vil ikke svare nei på det, sier Anders Roger Øynes, administrerende direktør i Nettbuss Sør, på spørsmål om han kan bekrefte hemmeligholdet.

— Det er ingen tvil om at det er fryktelig demotiverende for de ansatte med gebyrer, tilføyer han.

- Går på helsa løs

Per Finn Bjørnhom mener gebyrene går på helsa løs.

— Agder Kollektivtrafikk bør ha fokus på å bedre busstilbudet til kundene, ikke å bøtelegge oss. Vi har forbedret oss sterkt den siste tiden, og vi føler innsatsen ikke blir premiert. I stedet blir vi altså bøtelagt, sier han.

— Men er det ikke rimelig at Nettbuss Sør får gebyr når kravene i kontrakten ikke oppfylles?

— Det står i kontrakten at AKT kan bøtelegge oss i visse tilfeller, men at de ikke trenger å gjøre det. Bøtene føles urimelig og støtende, påpeker hovedverneombudet.

- Gjør alt for ikke å få bøter

Anders Roger Øynes sier han ikke kan kommentere gebyret på 380.000, på grunn av innholdet i kontrakten med AKT.

— Ifølge kontrakten med AKT, så kan jeg ikke kommentere boten. Vi har en forretningsmessig avtale, en kontrakt, som vi jobber hardt for å oppfylle, sier Anders Roger Øynes, administrerende direktør for Nettbuss Sør, til Fædrelandsvennen.

— På generelt grunnlag kan jeg si at vi gjør alt for ikke å få bøter. Det å få en bot, det er vond for oss, påpeker han.

— Hva er din kommentar til at de tillitsvalgte synes gebyret på 380.000 kroner er urettferdig?

— De tillitsvalgte har ytringsfrihet.

— Er det vanskelig å protestere mot AKT når dere får en bot?

— Vi har inngått en kontrakt der det er muligheter for oppdragsgiver å gi bøter, men oppdragsgiver trenger ikke å gi bøter, sier Øynes.