KRISTIANSAND : — De er nøkkelspillere i denne debatten. De er hands-on på det som skjer ute i felten, og derfor er det veldig relevant å snakke med dem. Jeg vil innkalle flere av dem til personlige samtaler, sier HR-direktør i NOV, Kjell Hammen.

Hammen tok tirsdag en prat med alle tillitsvalgte om saken Fædrelandsvennen trykket i forrige uke, om "Sørlandssenteret" i Singapore. Han vil også drøfte problemstillingen videre med mellomledere som er ute på oppdrag for NOV.

Visste om senteret

Ifølge Hammen har ledelsen vært klar over "Sørlandssenteret" i Singapore i flere år.

— Jeg hørte trolig om "Sørlandssenteret" for en fem-seks år siden. Vi har vært klar over at det foregår ting der på nattestid som ikke er positive i det hele tatt, og at det finnes barer på dette senteret som ikke det er positivt for våre ansatte å besøke, sier Hammen.

- Har dere alltid kommunisert til ansatte at de ikke bør gå der, eller er det noe nytt nå?

— Vår vinkling er ikke å peile dette eksplisitt inn på det senteret. Våre ansatte vet at det ikke er lov å kjøpe seksuelle tjenester. Vi ønsker heller en holdningsendring, sier Hammen.

— Vi kan ikke tegne et kart over hvor de ansatte kan gå eller ikke gå, det nytter ikke. Men vi kan gjøre mye med å jobbe med holdninger og verdier, og der kan vi gjerne innrømme at vi kan bli bedre, sier Dag Nordbø. Han har de siste sju årene jobbet med lederopplæring i NOV.

Fokus på rus

HR-direktør Hammen forteller at det har vært relativt lite snakk om saken blant NOVs ansatte den siste uken.

— Egentlig overraskende lite snakk. Men jeg hører litt summing i gangene, og da er det mange som føler at oppslaget var overdimensjonert og at det mistenkeliggjør alle ansatte som jobber for bedriften i Singapore, sier Hammen.

— Har dere fått tilbakemeldinger fra ansatte som uttrykker bekymring for ukultur?

— Ikke på sexkjøp. Jeg har forhørt meg med samtlige HR-managere i NOV Norge om det, og ingen har noen gang vært borte i personalsaker som går på dette med sexkjøp. Vi fikk innspill som gikk på ukultur med alkoholbruk, men det er stund siden nå, svarer Hammen.

- Når var det?

— Det er vel en fire år siden, men da hadde vi en skikkelig runde og tok ordentlig tak i problemet. Inntrykket mitt er at det er ryddet opp, flere ansatte uttrykker et tydelig fokus på sunn helse og livsstil nå, sier Hammen.

Vil ha holdningsendring

Nordbø jobber tett med ledere og ansatte som skal ut på oppdrag for NOV.

— Vi snakker veldig mye med dem om lederrollen og det å være et godt forbilde, og vi har også egne verdibaserte lederkurs som går på dette. Men artikkelen som Fædrelandsvennen trykket, viser at vi ikke har hatt nok fokus på dette. Det må vi gjøre noe med, sier Nordbø.

Beklager munnkurv

NOV-ledelsen legger seg flate for hvordan de først håndterte saken i pressen. — Det er bare å beklage, vi skal ikke opptre slik. Vi i ledelsen snakket sammen på lørdag. Nå er vi helt enige om at vi ønsker å ha en åpen dialog med media i denne saken, sier HR-direktør i NOV, Kjell Hammen.

I forrige uke ga kommunikasjonssjef i NOV, Kjell Anders Olsen klar beskjed om at ledelsen hadde bestemt at ingen ansatte i bedriften skulle uttale seg til Fædrelandsvennen. Nå har ledelsen snudd.

— Dere reiser en viktig problemstilling, og da er det opp til oss å gjøre det vi kan for å komme styrket ut av denne saken, understreker Dag Nordbø, som er ansatt i NOV for å jobbe med lederopplæring.