KRISTIANSAND: — Det er fint for folkehelsa at flere sykler, men tvang er helt feil måte å få ned bilismen på, sier Tor S. Utsogn til Fædrelandsvennen.

Mandag ble det klart at færre kjører bil, og flere sykler og tar buss etter at tidsdifferensierte bompengesatser ble innført 16. september.

Biltrafikken i Kristiansand er redusert med 1,6 prosent i forhold til oktober i fjor, mens kollektivbruken har økt mellom fire og åtte prosent. Antall syklister har også økt etter at bomsatsene ble dyrere. Enkelttellinger viser en økning på opp mot 28 prosent sammenlignet med de samme i ukene i fjor. Ifølge veivesenet varierer imidlertid både sykkel- og kollektivtall mye ut fra værforhold.

Vil avvikle

Tidsdifferensierte bompenger ble vedtatt av bystyret på nyåret, og regionen mottar 285 millioner kroner i statlige belønningsmidler for 2013–2016. Det meste av potten brukes til å styrke busstilbudet.

Men Tor S. Utsogn sier at politikere i byen nå må jobbe for å avvikle tiltaket.

— Avgiften skal bort, for det er bilistene som betaler for disse belønningsmidlene. Det skal være opp til bystyret i Kristiansand om vi ønsker denne ordningen eller ikke, og det er opp til oss å si nei, sier han. - Hva med belønningsmidlene?

— Disse pengene må komme inn på en annen måte. Vi må få penger til å bygge vei og infrastruktur som vi trenger, og det er flertall i regjeringen for at kommunene skal bestemme tiltak selv. Og så jobber vi med å se på om den gjeldende avtalen kan avsluttes, sier han.

Ordfører Arvid Grundekjøn bekrefter dette.

Tor S. Utsogn, gruppeleder i Frp, jobber for å fjerne rushtidsavgiften.

— Vi har en avtale med departementet, men må se på andre måter for å holde trafikkveksten i sjakk på. I bymiljøpakken vil vi kunne få avløsning fra denne ordningen med andre konkrete tiltak, men det er vanskelig å si når dette blir, sier han.

- Opp til politikerne

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, John-Ragnar Aarset (H), sier at det er helt opp til politikerne lokalt om de ønsker å beholde eller avvikle rushtidsavgiften.

— Det som står i avtalen mellom kristiansandsregionen og Staten er en målsetting om nullvekst i biltrafikken. Det er riktig at mitt parti og Frp er skeptiske til å øke bompengesatsene, og vi stiller med midler dersom lokalpolitikerne ønsker andre virkemidler. Men de må kunne vise til en nedgang i privatbilismen, sier han.

- Klar tendens

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Johan Mjaaland, sier til Fædrelandsvennen at han er fornøyd med tallene.

— Flere velger å forskyve bilturen til utenom rushtiden, og totalbruken av bil går ned. Tendensen er klar, og tall fra buss- og sykkelbruk peker i samme retning.

Målet er å redusere rushtrafikken med fem-seks prosent, mens den totale døgntrafikken skal ned en halv prosent.

— Det er spennende å se om det holder. Vi må holde trykket oppe utover vinteren når det blir surt og kaldt ute, og holde sykkelveiene farbare, sier han.

Nedgang på ti prosent i Trondheim

I Trondheim har biltrafikken gått ned ti prosent etter at differensierte bompengesatser ble innført.

Trondheim innførte delvis rushtidsavgift i 2010. I morgentimene mellom 07-09, og om ettermiddagen mellom 15–17, dobles prisen i bomringen fra 10 til 20 kroner per passering.

— Bomsystemet er ikke helt tett, men tar vi hensyn til omkjøring ser vi en nedgang i trafikk på ca. ti prosent etter at rushtidsavgiften ble innført, sier Tore Langmyhr ved Byplankontoret i Trondheim til Fædrelandsvennen.

— Trafikken har økt litt igjen etter dette, men ikke mye, sier han.

Langmyhr har ikke tall på hvor stor nedgangen har vært i rushtiden, men sier at økningen i kollektivtrafikk har vært stor.

— Vi har en økning på mellom 40–50 prosent i kollektiv, og 20–30 prosent i sykkel inn til byen.

Trondheim skal til våren etablere 14 nye bomstasjoner i byen for å tette bomringen ytterligere.