SKUFFET: Ingvild og Geir Andersson etterlyser bedre service, hygiene og sikkerhet i Badelandet. Foto: Tor Erik Schrøder
SKJERPER INN: Badelandet-sjef Mari Thomasen vil gå gjennom rutinene med sine ansatte Foto: Tor Erik Schrøder

KRISTIANSAND: Skjærtorsdag var familien Andersson fra Eg i Badelandet sammen med to andre familier. — Jeg var i det lille barnebassenget sammen med den yngste sønnen vår. Etter et kvarters tid oppdaget jeg en bæsj i sklia og flere gulbrune klumper i vannet, forteller mor Ingvild Andersson.

- Frekk og avvisende

Da tok hun med seg sønnen Sondre (3) til nærmeste badevakt for å melde fra. - Jeg ble bedt om å ta kontakt med en vakt på andre siden av bassenget. Med en walkietalkie i hånden pekte jenta mot den andre vakten. Jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke kunne tilkalle ansvarlige over sambandet, sier Ingvild Andersson.

Andersson spurte da om hvilke rutiner Badelandet hadde, og viste til Lilandia i Billund der alle gjestene må opp av vannet og vannet blir renset dersom det kommer avføring i vannet.

- Vasket med Jif

Etter en stund kom en vakt og forsøkte å få opp badegjestene, men noen av barna nektet.

— Det kom en ansatt og vasket sklien med Jif og fisket opp avføringen med en håv. Vannet ble ikke tømt, forteller Ingvild Andersson.

Eldstesønnen Aleksander (8) og kameraten Sebastian André Tombini (7) var også i Badelandet. De synes at det var ekkelt i vannet.

Familien sier at de er glad i Dyreparken, og helst ser at Badelandet rydder opp slik at de kan fortsette å bruke anlegget.

Beklager

Administrerende direktør i Dyreparken, Per Arnstein Aamot beklager hendelsen fra skjærtorsdag.

— Vi legger oss selvsagt helt flate. Dette skal ikke skje, og det tar vi fullt ansvar for. De ansatte skulle ha handlet straks de fikk beskjed om at det var avføring i vannet, sier han.

Når det gjelder familiens opplevelse av dårlig hygiene, kalde forhold og dårlig service er Aamot av en annen oppfatning.

— Det er leit at familien opplever det slik, men våre ansatte har en opplevelse av at gjestene våre stort sett er fornøyde med Badelandet. Vi tar klager seriøst, og prøver å følge alle opp personlig, sier Aamot.

Faste rutiner

Mari Thomasen er sjef for Badelandet og hadde ikke hørt om hendelsen fra skjærtorsdag før Fædrelandsvennen tok kontakt. Hun opplyser at Badelandet har faste rutiner når det oppdages avføring i vannet.

— Badevakten skal tilkalle leder som skal fjerne avføringen. Vi trenger ikke tømme bassenget, men vi gjør det likevel, siden folk oppfatter det som ubehagelig. Når avføringen er fjernet, vil kloren angripe bakteriene. Etter fem til ti minutter sjekker vi verdiene i vannet, og dersom de er ok, kan badegjestene slippe til i bassenget igjen, forteller Thomasen.

— Vi vil stramme inn rutinene og sjekke at alle vet hundre prosent hva de skal gjøre i slike situasjoner, fortsetter hun, og slår fast at de ansatte i Badelandet får grundig opplæring.