FLYSTREIK RAMMET KJEVIK: Flygeledere streiker i Frankrike. Det skaper problemer for flytrafikken i hele Europa. Onsdag kveld måtte hundre passasjerer reise hjem fra Kjevik, og vente på ny avgang torsdag morgen. Foto: Christopher Amundsen

KRISTIANSAND: Klokka 16.20 skulle egentlig et fly med hundre passasjerer reise til Madeira.

Christopher Amundsen (24) og samboeren skulle egentlig på kjærlighetsferie, men måtte heller belage seg på timevis med venting.

Måtte gå av flyet

— Først fikk vi beskjed hver time om at flyet var forsinket på grunn av streik. I åttetiden kunne vi gå ombord i flyet, men vi kom ikke lenger enn til sikkerhetsinstruksene før vi fikk beskjed om å gå av flyet igjen, forteller han.

Det er nemlig en flygelederstreik i Frankrike som skaper problemer for flytrafikken i hele Europa.

Flygeledernes streik er en protest mot EUs planer om liberalisering av flytrafikken. Flygelederne frykter at tettere integrering av trafikken i luftrommet over Europa skal føre til dårligere arbeidsbetingelser, skriver NTB.

— Det er veldig kjedelig, sier Amundsen.

Skulle fri

Han hadde egentlig tenkt til å overraske sin kjære, men det får altså vente litt.

— Det er litt trist, for man blir ganske sliten og trøtt av all ventingen. Vi ville jo komme oss av gårde for flere timer siden, sier Amundsen.

Onsdag kveld fikk passasjerene beskjed om at flyet ikke ville gå før klokka 10.00 torsdag morgen.

Amundsen er ikke fornøyd med informasjonen han fikk på flyplassen.

— De burde gi oss bedre informasjon, sier han.

Det var reiseselskapet Solia Amundsen skulle reise med. Ved 22-tiden, fikk han en tekstmelding fra selskapet, der de beklager dagens forsinkelser.

Beklager forsinkelsen

Til Fædrelandsvennen sier administrerende direktør i Solia, Jon Engenes, at flyturen skal gå etter planen på torsdag.

— Flyet skal ta en rute som ikke skal berøres av streiken, og flyet skal lande på Madeira 14.20 lokal tid, informerer han.

Han mener at det er en utfordring å gi nok informasjon i slike saker.

— Vi beklager dette, og vil ta det videre med handlingsselskapene på flyplassene. Jeg skjønner godt at dette er kjedelig for passasjerene, sier han.