AGDER : Høyest strykprosent på et enkeltemne finner man på sykepleierstudiet. I medikamentregning var 170 kandidater oppmeldt til eksamen. Av disse strøk hele 43 prosent på denne eksamen hvor studentene må ha alt rett for å bestå.

Det tallet gjelder for Kristiansand. I Grimstad var 149 kandidater oppmeldt, og her strøk hele 49 prosent av kandidatene.

— Det er viktig at sykepleierne kan regne. Man må kunne en del elementær matematikk, og vi ønsker ikke å sende studentene ut til sykehusene uten at de behersker dette, sier viserektor ved UiA, Marit Aamodt Nielsen.

Høyere strykprosent

Totalt er det avlagt 25.835 enkelteksamener ved universitetet. Strykprosenten totalt for hele universitetet ligger på ni prosent. Det er 1,2 prosent høyere enn den totale strykprosenten for fjoråret.

— Det er litt tilfeldig. Tallene varierer fra år til år, og det er gjerne flere eksamener om våren enn om høsten, sier Aamodt Nielsen, som forteller at den endelige strykprosenten kan endre seg litt siden studentene har klagerett.

At strykprosenten ved Universitetet har gått litt opp, er ikke noe viserektoren ser for negativt på.

— I 2012 lå vi litt høyere enn det nasjonale snittet for universitetene, som er på 7,3 prosent. Og jeg mener det er greit at vi er litt strengere enn snittet. Jeg hadde likt det dårligere dersom vi lå under snittet for det handler om kvaliteten på det vi gjør, sier Aamodt Nielsen.

Tøffe krav for teknologi og realfagsstudenter

Tallene for våren 2013 viser at det er fakultetene for teknologi og realfag som har den høyeste strykprosenten, 15 prosent. Lavest er den på fakultetet for kunstfag med 3 prosent.

— Noen kurs på teknologi og realfag har høy strykprosent, men ellers er tallene nær snittet, forteller Aamodt Nielsen.

Fremgang med oppfølging

På grunnskolelærerutdanningen har UiA lyktes med å få til en relativt lav strykprosent i matematikk i forhold til landsgjennomsnittet. På UiA er strykprosenten på cirka 4 prosent for de som må ha matematikk (undervisning 1-7 trinn) og 16 prosent for de som velger det (undervisning 5-10 trinn).

— Blant annet ved Høgskolen i Oslo har strykprosenten vært enorm. Vi kjører tester på studentene med en gang de møter. Ut i fra testresultatene får de beskjed om hva de må jobbe med og vi sørger for ressurser til å følge dem opp. Resultatet av dette er at færre stryker, forteller Aamodt Nielsen.