KRISTIANSAND: — Så sant det er mulig kjører jeg inn til siden når mobiltelefonen ringer. Jeg synes ikke det er noe særlig når folk kjører og snakker samtidig, sier Svein G. Ravnevand fra Søgne.

I går svingte han inn på bensinstasjonen på Vesterveien i Kristiansand da telefonen ringte. Langt fra alle følger hans eksempel.

En ny undersøkelse som TNS Gallup har utført for If Skadeforsikring, viser at 49 prosent av alle nordmenn snakker i mobiltelefonen uten handsfree mens de kjører. Sørlendinger er noe mer lovlydige enn resten av de norske bilførerne. Her kjører fire av ti med mobilen i hånden.

Forskning utført av Transportøkonomisk institutt viser at risikoen for ulykker økes med 60 prosent når sjåføren snakker i telefonen.

— Senest i går så jeg en bussjåfør som kjørte rundt i Kvadraturen mens han snakket i mobiltelefon, midt i den tette trafikken, sier Ravnevand.

Leser sms. I tillegg til å snakke i telefonen leser en av fem norske sjåfører tekstmeldinger mens de kjører. Syv prosent av bilførerne sender sms-er mens de sitter bak rattet. Forsikringsselskapet If tar tallene tungt.

— Vi ante at det fantes mørketall på mobilbruk i bilen, men da vi så undersøkelsen fikk vi hakeslepp. Slike tall er i tillegg ofte svakere enn virkeligheten, sier Cecilie Frivold, leder for skadeoppgjør for båt og motor i If skadeforsikring i Norge.

Hun advarer folk på det sterkeste mot å snakke i mobilen i bilen.

— Å snakke i telefonen mens du kjører er risikosport. Vi vil helst ikke at folk skal snakke i telefonen i det hele tatt, men hvis de absolutt vil, må de bruke handsfree. Da er du litt mer oppmerksom på trafikken, sier Frivold.

Ikke sjokkert

Liv Falkum i Trygg Trafikk Vest-Agder er ikke sjokkert over tallene:

— Det er forbudt å snakke i mobiltelefon uten handsfree, men tallene er ikke overraskende. Dette kan jo alle observere i trafikken daglig, sier Falkum.

Hun er mer sjokkert over sjåfører som sender meldinger i bilen.

— Det er helt forkastelig. Hvis du sitter og taster mens du kjører, holder du på med noe annet enn å kjøre bil. Jeg vil ha meg frabedt å møte en bilist som sitter og taster, sier hun.

Sverige vurderer å forby mobilprat i bilen totalt. Forskning viser at mobilsamtaler uansett tar oppmerksomheten vekk fra bilkjøringen.

— Undersøkelser fra USA viser at oppmerksomheten ved mobilprat blir tilsvarende en sjåfør med 0,8 i promille. Det er bare flere politikontroller og mer informasjon som kan stoppe denne trenden, sier Falkum.

Tullete

Distriktssjefen for UP i Agder og Rogaland opplever at mange bilister mangler forståelse for forbudet mot mobil-prat i bil.

— Det virker som det er en holdning blant folk flest om at regelen er tullete, sier Bjart Gabrielsen, distriktssjef i UP.

Hans folk sjekker mobilbruk samtidig som de kontrollerer bruk av bilbelte, fart og promille.

— Det er et poeng å få folk til å begripe at vi ikke har kontroller for å håve inn penger. Vi gjør det for å minne folk på at sikkerhet i trafikken er viktig, sier han.