OSLO/KRISTIANSAND: — I løpet av oktober vil vi få vurdert Oslo-Stavanger via Kristiansand som en mulig strekning for høyhastighetstog, sier Paul Runnestø, seksjonsleder for plan og teknologi i Jernbaneverket, til fvn.no.

Dermed kan strekningen Kristiansand-Oslo tilbakelegges på et par-tre timer, med "marsjfart"-hastigheter mellom 200-250 km/t.

— Hvor realistisk ser dere på mulighetene for en høyhastighetsbane til Sørlandet?

— Nå vil vi vente til utredningen fra den tyske konsulentgruppen VWI i Stuttgart foreligger før vi konkluderer, sier Runnestø.

Fra før har konsulentene anbefalt Oslo-Göteborg og Oslo-Trondheim som høyhastighetsbane. Nå er også Oslo-Bergen og Oslo-Kristiansand-Stavanger under utredning.

- Lite miljøvennlig

— Planene om høyhastighetstog har ikke noe med miljøpolitikk å gjøre, det er lite gjennomtenkt og konsekvensanalysert, mener SAS-sjef Ola H. Strand.

I et intervju med VG mener han det dreier seg om et politisk idéverksted, og truer med å legge ned ulønnsomme flyruter dersom planene om høyhastighetstog blir en realitet.

"Det er et lite miljøvennlig prosjekt, med de voldsomme inngrep i naturen som blir resultatet. Høyhastighetstog er dessuten enormt energikrevende, og produksjon av kraft forurenser," polemiserer SAS-sjefen.

— Det er litt snodig at han som representant for en soleklar miljøversting som flytrafikken, tar på seg miljøhatten. Luftfarten har høyere energiforbruk enn alle andre transportformer, sier Konrad Pütz i Bellona til VG.

30 prosent mindre energi

— Det er et underlig utspill fra SAS, mener også Runnestø i Jernbaneverket. Han viser til en svensk studie utført av forskere ved Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm.

I undersøkelsen konkluderes det med at man kan øke hastigheten på jernbanen, og samtidig redusere energiforbruket.

— Høyhastighetstog som kjører i rundt 200 km/t bruker nesten 30 prosent mindre energi enn eldre og langt tregere lokomotivdrevne tog. Moderne tog veier mindre per sitteplass, gir mindre luftmotstand og genererer elektrisitet når de bremser, forklarer professor i jernbaneteknikk ved KTH, Evert Andersson i et intervju med Jernbanemagasinet nr 6 / 2007. Kritikere av høyhastighetstog henviser til en britisk studie som påpeker at energiforbruket vil øke med høyhastighetstog, og miljøet vil lide.

Professor Roger Kemp ved LancasterLancaster University sammenlignet energiforbruket til ulike transportmidler melllom London og Edinburgh. Han konkluderte med at høyhastighetstog i 325 km/t ville bruke mer energi enn flyet.

— Den britiske studien har liten relevans til Norden. For det første forutsetter studien at et tog konstruert for 200 km/t skal kjøres over 50 prosent raskere. I Storbritannia blir i tillegg det meste av den elektriske kraften produsert fra fossile kilder og fører til betydelige CO2-utslipp. Hos oss hentes det meste av den elektriske energien fra vannkraft, påpeker KTH-professor Andersson.