AUDNEDAL: — Det er helt utrolig. Vi har regler hvordan dyr og last skal sikres. Men skolebarn kan lovlig stå i midtgangen på bussen der de ikke har noen sjanse om bussen bråbremser, kjører utfor eller krasjer, sier fylkessekretær i Trygg Trafikk, Liv Falkum.<EP>

Bussjåfør Odd Arne Ougland i Sørlandsruta er enig i at forskriftene er et paradoks. Han kjører så hensynsfullt han kan på svingete veier i Audnedal og Hægebostad, men skoleelevene vingler hit og dit likevel. Om lag samtidig kommer sju busser inn mot den lille busslommen på Byremo for å plukke opp rundt 200 skoleelever. Bygda huser barne- og ungdomsskole, i tillegg til den videregående skolen. De fleste elevene skal busses hjem i alle retninger.

Særlig i bussen som går mot Snartemo er det kamp om å komme først om bord for å slippe å stå. Det skaper knuffing og trengsel.

— Direkte ufarlig er det ikke om noen skulle bli dyttet kraftig mot buss og vei, sier sjåfør Ougland.

Nå i høst ble åttende klasse fra Eiken flyttet til Byremo ungdomsskole, Dermed ble det enda flere som trengte skyss og dermed enda trangere i bussene.

Sitter i bagasjehylle

Fædrelandsvennen blir med i bussen til Snartemo. Om bord er det fire elever som står i midtgangen. Ytterligere to har funnet seg et fang å sitte på, mens en sitter i en bagasjehylle.

— Det er slitsomt å måtte stå, derfor gjelder det å komme først om bord, sier Andrea Sunde som er en av elevene som må stå.

Ingen av elevene bruker bilbelte, selv om det er påbudt. Sjåføren sier det ikke er mulig for ham å påse at ungene bruker det. Over ham lyser skiltet om beltepåbud, men alle overser det.

Til dette sier Falkum i Trygg Trafikk at hun mener sjåførene må være mye mer aktive overfor ungene.

— De må kunne si før de kjører at alle skal ha belte på. Barna er vant til det fra vanlig bilkjøring, og bruker belte om de blir bedt om det, sier hun.

Må det skje en ulykke?

Falkum spør om foreldre må vente til det skjer en alvorlig ulykke, før det bevilges mer penger slik at alle får sitte.

— Jeg får telefoner fra flere foreldre som stiller seg uforstående til at barna deres må stå når de tar skoleruta, forteller hun.

Hva så med Utrykningspolitiet, vil de bøtelegge en bussjåfør som ikke har sikret de under 15 år, slik han skal etter lovens bokstav?

— Jeg har ikke vært borti problemstillingen, og ville nok latt en jurist hos oss svare eksakt. Men umiddelbart vil jeg si at det er mer riktig å skape en holdning hos ungene om å bruke belte fremfor gebyr, sier Up-sjef i Agder og Rogaland, Bjart Gabrielsen.