VENNESLA: Det var rett og slett ikke kapasitet til flere på Telenors kabel i Auravegen, der Rødland bor.

– Jeg fikk telefon fra Tele 2 om at jeg bare måtte returnere hele pakken jeg hadde fått, så det var en kortvarig glede, sier Rødland.

– Så fikk jeg beskjed om at de skulle sette meg på venteliste, slik at jeg kunne få bredbånd hvis noen flyttet ut. Men jeg vet jo ikke hvor mange jeg har foran meg på listen, forteller han.

Han bor kun 532 meter unna nærmeste sentral.

Ikke lønnsomt. Siden det er Telenor som har både kabel og sentral i området der Rødland bor, er andre selskaper som leverer bredbånd avhengig av at det er ledig kapasitet her.

Derfor kunne altså ikke Tele 2 levere bredbånd.

– Dette er en veldig kjedelig situasjon. Vi som leverandør er helt avhengig av at Telenor bygger ut sin kapasitet. Slike ting er vi nødt til å ta opp med Telenor, sier Haakon Dyrnes, direktør i Tele 2. – Men kan ikke dere bygge ut?

– Vi har ikke planer om det. Det måtte være hvis veldig mange etterspurte det. Men det har ikke skjedd her, sier Dyrnes.

Han legger til at de ikke er ukjent med den type problemer som Rødland har møtt på.

– Det hender av og til, men det er ikke så ofte, sier han.

Markedsstyrt. Når Telenors informasjonssjef Per A. Meling får høre om problemene som Rødland har hatt, lover han å ordne opp. Etter å ha sjekket litt opp for Fædrelandsvennen, kan han meddele at det likevel er noe ledig kapasitet på linja.

– Om 14 dager vil han nok ikke få noe avslag, sier Meling.

Han bekrefter likevel at det kan være problemer med for små kabler i enkelte områder. Hvis alle skal ha bredbånd blir kabelen rett og slett for liten.

– Det gikk greit med telefoni, men nå er det mye mer som skal inn på kabelen. Det blir på samme måte som at det begynner å kjøre biler på en sykkelsti, sier Meling.

Men ifølge Meling vil det nå bli god nok kapasitet på kabelen i området til Rødland, når bare Telenor får gjort noen forandringer.

– Det er sju kunder på kabelen. To har allerede bredbånd og fem kan få det, sier Meling, og legger til at han har lagt inn bestilling på Rødland.

Ikke imponert. Toralf Rødland venter nå spent på nytt svar fra Telenor. Han synes det er merkelig at Telenor ikke bare bygger ut kapasiteten med en gang.

– Jeg er ikke spesielt imponert. Dette er Norge på sitt dårligste. Dette skjer bare fordi Telenor ikke vil bygge ut nettet sitt.

– Nå er jeg bare nødt til å smøre meg med tålmodighet, legger han til.

kjetil.reite@fvn.no – 38 11 36 63