KRISTIANSAND: — Jeg får en endret privatsituasjon og må derfor flytte tilbake til Stavanger. Jeg ukependler nå, men det blir dessverre ikke mulig å fortsette pendlingen, eller flytte til Kristiansand, sier Morten Wathne, lufthavnsjef på Kjevik.Wathne begynte som sjef på Kjevik i desember 2004, da for et halvt år, men jobben ble permanent fram til nå.- Det er ikke så lenge du har vært her?- Jeg hadde planlagt å være her i mange år. Det skjer utrolig mye spennende fremover på Kjevik, og jeg hadde sett fram til å være en del av det, forteller Wathne.Lufthavnsjefen nevner arbeidet med å finne ny rullebaneløsning, utvide flyplassterminalen og bygging av nytt parkeringshus som eksempler på fremtidige prosjekter. Ny jobb på Sola

— Vi håper å få til utvidelse av terminalen i slutten av dette året, nytt parkeringshus kan komme i 2007, sier Wathne.Men dette får ikke Wathne fullført siden han slutter i jobben i midten av juni.- Jeg skal inn i flere forskjellige prosjekter på Sola, blant annet byggingen av «Cat 2» som gjør det mulig å lande i nesten null sikt, forteller Wathne.Divisjonsdirektør Tor Børre Langedahl i Avinor forteller at jakten på Wathnes etterfølger er i full gang.- Vi skulle gjerne hatt Wathne på Kjevik lenger, men det er et valg han har gjort. Vi har fått en del interesse omkring stillingen, men fristen er ikke ute ennå, sier Langedahl, som tror mange vil være interessert. Krevende jobb

Langedahl karakteriserer jobben som lufthavnsjef som krevende og samtidig veldig spennende.- Sikkerhetsdelen av jobben er veldig viktig, samtidig som sjefen må ivareta både infrastruktur og personell, forklarer Langedahl.Kjevik regnes som en mellomstor lufthavn i Norge, sammen med for eksempel flyplassene i Haugesund, Ålesund og Svalbard. Her er det årlige passasjetallet under en million.- Sammen med Ålesund var Kjevik den eneste av de 11 mellomstore lufthavnene som gikk med overskudd i 2005, sier Langedahl.