GRIMSTAD: — Denne sykkelen kan du bruke med eller uten motor, du har selv valget. Ypperlig for de mange bakkene i Norge, sier Ajee.

Selv har han tilbakelagt strekningen Birkeland-Grimstad på halvannen time på tohjuleren. Da tok han den kuperte innlandsruten. Og ble ikke engang svett.

Lørdag sto han foran Sorenskrivergården i Grimstad og var full av lovord om syklene, produsert i Bath på niende året. Og mange stoppet og lyttet. Men heller få våget seg opp på sykkelsetet på en nokså folksom handleformiddag. For enn om man havnet på sjøen til hele byens forlystelse?

Engelskfødte Ajee Loli har bodd på Birkeland i tre år og arbeider på det lokale trykkeriet. Med fem små barn og ingen bil oppdaget han fort at sykling er tungt i «hilly Norway». Nå lanserer han imidlertid en sykkeltype spesielt utviklet for Norge.

I utgangspunktet er det nemlig ikke tillatt å bruke sykler med hjelpemotor i Norge. Eller mer presist: Det er ikke lov å bruke motor som går når du ikke tråkker på pedalene. Loli tok kontakt med produsenten, Powabyke, og fikk dem til å lage utgaver der motoren kun virker når pedalene er i bruk.

Batteri og motor gjør at syklene blir atskillig tyngre enn vanlige sykler, 28-35 kilo. På den annen side kan du bruke hjelpemotoren når du måtte ønske det - uten å trenge førerkort. Maksfart er 25 kilometer. Motoren er på 200 watt og ligger i hjulet, mens batteriet - som er fulladet etter åtte timer - varer fem mil.

— Syklene selges over hele verden, og 77 prosent av eierne bruker sykkelen hver dag. Mange dropper bilen til jobb og tar heller sykkelen, sier Ajee.