KRISTIANSAND: — Han sier at det er noe som har hengt seg opp med speeden, opplyser leder ved allmenngruppa og politiførstebetjent ved Kristiansand politistasjon, Arild Sørensen, til fvn.no.

— Ali beklager veldig sterkt det som skjedde. Det er vondt for ham, og han er glad ingen ble alvorlig skadet, sier manager Jan Fredrik Karlsen til fvn.no.

Han kastet seg i bilen i går kveld og reiste fra Oslo til Kristiansand for å bistå Alejandro Fuentes etter den dramatiske ulykken på Fiskebrygga. Nå er han på vei tilbake til Oslo.

Karlsen bekrefter at Ali på en måte mistet kontrollen over gasskontrollen. Fuentes har ikke båtførerbevis.

  • Mange vet nok hvordan det er når man holder på å legge til kai i en litt stresset situasjon, og hvordan det kan inntreffe et uhell, sier Karlsen.

I dag skulle han og Ali vært tilgjengelig for medier over hele Norge, fordi singelen ”Tomorrow Never Knows” slippes for salg. Etter ulykken blir imidlertid ikke det noe av.

Gjør tekniske undersøkelser av båten

Sørensen opplyser om at politiet mandag morgen har teknikere som gjør undersøkelser av båten. De arbeider nå med å bekrefte, eller avkrefte muligheten for at det var en teknisk svikt som resulterte i båtulykken søndag kveld, hvor en person ble fraktet til Sørlandet sykehus med skader.

Tilstanden til den skadede skal mandag morgen være stabil, men fortsatt under behandling.

— Men det kan også være det at båtføreren ikke er en erfaren båtfører, legger Sørensen til.

Båten, som ble kjørt, er ifølge hva den forrige eieren har opplyst til politiet, så god som ny. Men den forrige båteieren ønsker ikke å utdype dette til fvn.no.

  • Ingen kommentar. Det får du snakke med den nye båteieren om.

- Store krefter i sving

Dette er jo en stor båt med en kraftig motor, som reagerer nokså kjapt på speeden?

— Ja, det har vært store krefter i sving, sier Sørensen, som priser seg lykkelig over at det ikke gikk verre.

— Det kunne ha gått mye verre enn det gjorde, heldigvis. Det må jeg si. Det er skummelt med så store krefter i sving, sier Sørensen til fvn.no.

Overtatt samme dag som det smalt Cabincruiseren, som er av typen Jeanneau 34 Prestige Open, er på 34 fot og skal være rigget med 2x260 HK motor. Båten var kjøpt samme dag som det smalt på Fiskebrygga.

— Han hadde nettopp kjøpt båten. Han hadde fått den overlevert fra forrige eier på søndag formiddag, vært ute og kjørt hele dagen, og skulle legge til ved Fiskebrygga på kvelden, forteller Sørensen.

Ifølge politiet skal båtføreren ha kommet kjørende inn i Gravane kanalen like før han treffer en mindre båt som lå fortøyd på nordsiden av kanalen. Deretter skal han ha krysset kanalen og med babord side av båten ha smelt inn i båt nummer to. Ingen av personene i disse båtene skal ha kommet til skade.

Var ikke påvirket Politiet står fast ved at det ikke er mistanke om promille i forbindelse med båtulykken.

— Nei, det ble tatt en alkotest og det er ikke noe mistanke om promille i dette tilfellet, presiserer Sørensen til fvn.no.

Nå avventer Sørensen den tekniske undersøkelsen av båten for å se sakens nye utvikling. Han tror likevel at denne båtulykken med liknende tilfeller vil blåse nytt liv i debatten om båtførerbevis.

l- Det er klart at man må ha kompetanse til å kjøre enn sånn båt med så store krefter. Det blir nok snakk om dette på nytt at man må ha båtførerbevis, sier Sørensen.

Har du tips om ulykken? Kontakt oss på mail.