bykle: Forbrukerrådet og Forbruker-rapporten har undersøkt kvaliteten ved 17 badeanlegg i Norge. I testen har de lagt hovedvekt på renslighet, hygiene og servicenivået, i tillegg til atmosfæren og aktivitetstilbudet.

Hovden Badeland får 64 av 100 mulige poeng, og kommer dermed tredje dårligst ut av de testede anleggene. Testfamilien mener anlegget har for kald lufttemperatur og er underbemannet.

Daglig leder på Hovden Badeland, Torvald Gautland, vil bruke rapporten til å bli bedre.

— Rapporten er ikke noe å skryte av. Jeg hadde selvfølgelig håpet at vi hadde scoret høyere, men jeg trodde ikke vi ville komme på topp. Flere av badeanleggene er et halvt år gamle, mens vårt anlegg er bygget i 1990, sier han til Fædrelandsvennen.

— Har dere det kaldt?

— Vi prøver å holde lufttemperaturen et par grader høyere enn i vannet, som er på 31 grader. Testdagen var det 20 minusgrader ute og vi har store vindusflater, selv om ikke det er en unnskyldning, sier Gautland.

Tre på jobb

Anlegget ble testet søndag 22. januar. Da hadde badelandet tre personer på jobb, og får følgelig kritikk for lang ventetid på maten.

— Det kan nok være at vi hadde litt lite folk på jobb den dagen, men det har vi bedret på nå.

Til tross for at anlegget kommer tredje dårligst ut i testen, får de karakteren «bra» av Forbrukerrådet. Kun ett anlegg, Havanna Badeland i Sandnes, får betegnelsen «middels».

Godt likt

Testfamilien likte godt å kunne svømme ut fra badelandet til vinteren på Hovden, og anbefaler anlegget både til ungdommer og småbarnsfamilier.

— Vi scorer ikke høyt på en del ting, men scorer høyt på andre ting, sier Gautland, som varsler at badelandet stadig jobber med forbedringer.

I første omgang vil han forbedre hjemmesiden, som i testen beskrives som dårlig.

elling.svela@fvn.no